....

Chyba na stránce: Náborům se věnujte i na Facebooku! - Křižovatka"

URL: https://krizovatka.skaut.cz/clanky-na-webu/3418-facebook-take-pro-nabory?autologin=1"

Náborům se věnujte i na Facebooku!

Náborům se věnujte i na Facebooku!

V náborové době se jednotkám vyplatí využívání sociálních sítí nejvíce, neboť díky nim mají šanci své okolí informovat o tom, jaká dobrodružství a zážitky si děti ze skautu odnáší. Pojďme se podívat, jak na to!

 

Propagace na sociálních sítích je běh na dlouhou trať. O sociální sítě je třeba se starat, většinou častěji a pečlivěji než v případě webových stránek. Přesto jsou sociální sítě jedním z nejúčinnějších a nejvýhodnějších nástrojů pro propagaci vaší jednotky.

První krok: čeho chceme dosáhnout?

Před jakoukoli aktivitou je dobré si určit základní cíle, které chcete splnit.

V náborovém období pravděpodobně půjde o následující, můžete však mít i další cíle:

  1. Rozšířit povědomí o skautingu
  2. Rozšiřovat povědomí o vaší jednotce a aktivitách
  3. Získat nováčky do oddílů

Vytváříme obsah

K dosažení cílů pomůže kvalitní obsah; tedy to, co na sociální sítě budete umisťovat. Na základě definovaných cílů si pak můžete určit strategii, jaký obsah zveřejňovat. Pokud potřebujete vybudovat širokou základnu fanoušků, pak jistě pomohou příspěvky zábavnějšího charakteru. Naopak čistě aktivizační či “propagační” pomohou k navedení uživatelů k akci - třeba k nalezení nejbližšího skautského oddílu.

 

Nehledě na cíle se ale dá říci, jaké vlastnosti by kvalitní obsah na sociálních sítích měl či neměl mít.

Jaký má být obsah

Konzistentní - nazývejte se stále stejným jménem, používejte podobný styl grafických výstupů, tvořte příspěvky, které navazují na skauting a vaše aktivity. Využít můžete např. i hashtagy.

Autentický - mluvte o tom, co skauting je, a informujte o tom, co skutečně děláte.

Nesoucí příběh - příběhy jsou nejúspěšnější formou sdělení.

Vizuální - každý příspěvek by měl být doplněný fotkou či videem v souladu se Skautským vizuálním stylem.

Aktuální - důležité události si zaslouží akutní vydání, nezapomeňte na přesnost informací a ideálně vizuální doprovod k textu příspěvku.

Hlásící se ke skautingu - jasně a zřetelně, textově i graficky.
Interaktivní - zapojte své publikum různými nástroji (reakce, dotaz na názor, atd.).

Odpovídající cílové skupině - informujte o tom, co může zajímat vaši cílovou skupinu.

Související s vaší činností - zrecyklovat úspěšný obsah můžete, ale dbejte také na autorská práva.

 

V náborové době by hlavně měl být:
Pro veřejnost srozumitelný - bez skautského slangu.
Vyzývající k akci - tedy k přihlášení dítěte do skautu, navštívení náborové akce, atd.

Jaký nemá být obsah

Agresivní, útočný - pokud chcete porovnávat skauting s jinými kroužky či zájmy, sdělením nemá být kritika jiných zájmů, ale zvýraznění kvalit skautingu.

Za každou cenu vtipný, interaktivní nebo nápaditý - co se subjektivně může líbit vám se nemusí se setkat s dobrou odezvou.

Závadný - nahé fotky dětí na Facebook (ani na další veřejně dostupná místa) nepatří.

Ohrožující bezpečnost - například zveřejnění přesné polohy dívčího tábora (platí i pro webové stránky).

 

V náborové době by hlavně neměl být:

Jednotvárný - nikoho nebude bavit 5 podobných příspěvků za sebou. Prokládejte druhy obsahu a dělejte vhodné odstupy.

Co tedy může být úspěšným obsahem?

Existuje několik archetypů příspěvků, kterými se můžete pravidelně vydat:

  • Fotografie/video z výpravy/tábora/akce (přírodní krásy, zajímavost, oznámení o probíhajícím dění)
  • Informace k nadcházející výpravě/akci/táboru
  • Aktuální novinka ze skautského světa
  • Informace o úspěchu na skautském závodě
  • Dobrý mediální výstup: článek v novinách, reportáž v televizi, atd.
  • Pozvánka na skautskou akci pro veřejnost
  • Seznámení se s oddílem a vedoucími
  • Hlasování prostřednictvím reakcí
  • Autentický citát spokojených rodičů či humorná historka z výpravy
  • Citát o přírodě
  • Výzva k veřejné akci (pomoc při úklidu obce aj.)
  • Sdílení atraktivních příspěvků z jiných skautských stránek
  • Aktuální mem se skautským významem
  • Recyklovaný úspěšný obsah (vlastní i cizí)
  • Výzva ke komentování příspěvku a např. označení přátel, jejichž děti by měly jít do skautu
  • … ale i něco unikátního, co vymyslíte vy!

 

Úspěch však nelze zaručit, samozřejmě. :)

Příklady

Zveřejňujeme: kdy a jak?

Kdy zveřejňovat

Ideální den i dobu pro zveřejňování odhadnete vcelku snadno: na přehledech příspěvků přímo na Facebooku vidíte, ve které dny a v kolik hodin jsou online vaši fanoušci nejčastěji. Díky tomu lze odhadnout vhodnou dobu. Nesmíte ale zapomenout, že chvíli trvá, než se příspěvek zobrazí na zdech uživatelů.

Jak často zveřejňovat

Možná se to nemusí zdát, ale sociální sítě (a zvlášť Facebook) nejsou vhodným nástrojem k zahlcení vašeho publika (stávajícího i potenciálního). K frekvenci zveřejňování příspěvků je nutné přistupovat opatrně: neaktivita profilu ubírá šanci na zobrazení a přílišně časté zveřejňování (např. 5 příspěvků denně) naopak riskuje, že některé důležité informace zapadnou a k cílové skupině se nedostanou.

 

Neexistuje však ideální rada, jak často by měla každá stránka příspěvky zveřejňovat. V době náborů to však má být rozhodně více než obvykle. Např. na oficiálním kanále Junák - český skaut zveřejňujeme přibližně jeden příspěvek za dva dny a v náročnějších obdobích i každý den. Jiné národní organizace s podobnou úspěšností vydávají 2-3 příspěvky denně. Je zcela jisté, že tolik obsahu mít nebudete, ale pamatujte, že jeden opravdu vydařený příspěvek za týden udělá větší službu než tři neúspěšné.

Nástroje a rady, které ulehčí práci

Plánování a příprava obsahu

Na plánování a přípravu obsahu byste neměli být sami - proto doporučujeme připravovat příspěvky v jednom samostatném Google dokumentu. Díky tomu si můžete příspěvky připomínkovat a upravovat společně, vychytat chyby a zároveň vše doladit.

 

Samostatnou zmínku si zaslouží možnost naplánovat již připravený příspěvek přímo na Facebooku: po vložení finální fotky/videa a textu lze kliknutím na šipku vedle tlačítka “Zveřejnit” příspěvek naplánovat na konkrétní čas a datum! Má to jeden nedostatek: naplánovat nelze sdílený obsah a ani fotoalbum.

Tvorba obsahu

Při tvorbě grafických materiálů Ti poslouží Skautský vizuální styl a hlavně jeho dva nástroje: Canva a generátor vlastního loga jednotky. Díky nim můžeš vytvořit jednoduchou a funkční grafiku rychle, k dispozici kromě kompletních podkladů máš i předpřipravené šablony a řešení ostatních lidí.

Nechte si poradit

Při tvorbě obsahu doporučujeme využívat konzultanta nebo dokonce tým spolupracovníků: více hlav a hlavně párů očí zaručí, že všechna sdělení jsou srozumitelná, grafické výstupy jsou pohledné a celkový dojem z příspěvku je kladný.

Pozor na fotografie dětí

V případě fotografií ze společných akcí doporučujeme mít ošetřené svolení pro publikování fotografií od rodičů. Obvykle nebývá publikování fotografií problém, avšak ve vzácných případech (např. v případě narušení soukromí dítěte) se ze vcelku nevinného příspěvku může rychle stát krizová situace.

 

Také znovu upozorňujeme, že fotografie nahých dětí (např. z tábora) nemají na internetu co dělat.

Zvyšování počtu fanoušků

Dosah příspěvků (tedy počet uživatelů, kteří příspěvek měli šanci vidět) není přímo závislý na počtu fanoušků, ale určitě se bez nich neobejdete. Jak tedy, kromě kvalitního obsahu, na ně?

Nechte si pomoct

Začátky na sociálních sítích jsou těžké a každá stránka má v historii momenty, kdy počty fanoušků - nehledě na kvalitu příspěvků - spíše stagnovaly či klesaly, než aby rostly raketovým tempem. Pokud to tak je, nezoufejte, máte dvě možnosti. Kvalitním příspěvkem s výzvou ke sdílení stránky/označení přátel, kteří by měli vaši stránku sledovat nějaké nové fanoušky jistě získáte. A pokud ani to nefunguje, dobře míněný a formulovaný příspěvek z osobního profilu se žádostí o pomoc (resp. o sdílení stránky) udělá často práci za dva týdny příspěvků ze stránky s malým dosahem.

Čas od času využívejte líbivé a aktivizující příspěvky

Lidé na sociální sítě chodí, aby se bavili. A ať se nám to líbí nebo ne, kromě atraktivních autentických příběhů jsou dosahem, sdílením i reakcemi velmi úspěšné také jinak líbivé příspěvky: vtipné historky, citáty (o přírodě), “kýčovité” fotografie (z přírody) či výzvy ke sdílení stránky/příspěvku. Ovšem opět zde platí, že používat tyto druhy příspěvků lze pouze střídmě a opatrně, přece jen máte stránku skautské jednotky a ne citátů o přírodě. :)

Pozvěte potenciální fanoušky, kteří reagovali na váš příspěvek

Nepříliš známou funkcí pro vás může být manuální pozvání reagujících uživatelů. Když vám na příspěvek zareaguje někdo, kdo není fanouškem vaší stránky, objeví se v seznamu reagujících spolu s tlačítkem “Pozvat”. Kliknutím na toto tlačítko vyskočí uživateli upozornění a výzva k akci.

Místa, která se vyplatí sledovat

Sociální sítě

Facebook Junák - český skaut

Facebook SkautInfo

Facebook Propagujeme skauting

Facebook Bavíme se o skautské grafice

Instagram @skautcz

+ profily mezinárodních organizací (WOSM a WAGGGS), dalších národních skautských organizací po celém světě (např. polské ZHP, britská TSA, portugalské Escutismo nebo brazilští Escoterios do Brasil) a profily jednotek v okolí!

Weby

Interní skautský web Skautská křižovatka

Skautský web pro veřejnost Skaut.cz

Rozcestník Skautského vizuálního stylu logo.skaut.cz

Finanční podpora příspěvků

Propagace prostřednictvím facebooku funguje velmi dobře i bez jakékoli finanční podpory. Předpokladem je ovšem dostatečná základna fanoušků stránky nebo velmi kvalitní obsah, který je hodně sdílen, lajkován a komentován. V případě, že chceme oslovit větší množství lidí - třeba právě v rámci náborové kampaně - je možné nějakou finanční podporu zvážit.

 

Facebook již dlouho nezobrazuje automaticky všechny příspěvky na zdi všem fanouškům stránky a placení je tedy cesta, jak příspěvek dostat k více lidem. Je to snadné a peněz většinou stačí málo. Sami si můžete nastavit, kolik chcete v kampani utratit, jak dlouho má kampaň běžet (např. 3 dny) a komu se má propagovaný příspěvek zobrazovat. Dobrým zacílením zvýšíte efektivitu kampaně - budete tak platit jen za relevantní zobrazení.

 

Cílit můžete např. na uživatele ve věku 30-50 let v místě vašeho působení. Můžete také zkusit přidat zájem cílové skupiny (děti, rodina…). Doporučujeme finančně podpořit takový příspěvek, který sám o sobě je bez podpory mimořádně úspěšným. Pokud po několika hodinách zapnete propagaci (bude třeba zadat platební kartu), jednak nebudete platit za ty první uživatele, kterým se obsah zobrazí sám (tzv. organicky), zároveň finanční podporou pomůžete i doposud neplacenému šíření.

 

Vyzkoušejte si několikrát vložit třeba jen 200 Kč: základem je vždy velmi dobrý příspěvek, pak za jednoho osloveného uživatele zaplatíte mnohem méně než u příspěvku nekvalitního.   

Zkoušejte, co funguje u vás

Přes všechny rady v tomto článku i na jiných serverech je třeba pamatovat, že vaše jednotka má unikátní cílovou skupinu, kterou jiné jednotky nemají: rodiče vám svěřených dětí, děti samotné, obyvatele vaší obce a okolí a další. Proto se může stát, že některé formáty obsahu budou fungovat lépe než jiné. Zkoušejte, co funguje právě u vás, a snažte se pochopit, proč tomu tak je. Díky tomu budete mít lepší odhad o úspěšnosti právě vznikajících příspěvků či grafických výstupů.

 

Je už vaše středisko přihlášeno k náborům? Máte posledních pár dní, nepromeškejte možnost objednat si balíček propagačních materiálů zdarma a další propagační předměty se slevou 20 %!

 

Lukáš Neuheisl
redaktor externí komunikace

 

Tomáš Slavík - Fred

ředitel TDC

 

logo

Článek publikoval

Zobrazeno: 172x

Práce s článkem

0
kladných hlasů

Diskuse o článku

0 Názorů
Komentáře jsou dostupné jen přihlášeným členům Junáka.

Navigace:

  Nahlásit chybu