....

Chyba na stránce: Zpětná vazba k IT projektům Junáka - Křižovatka"

URL: https://krizovatka.skaut.cz/clanky-na-webu/blog-organizace/1479-zpetna-vazba-k-it-projektum-junaka?autologin=1"

Zpětná vazba k IT projektům Junáka

Zpětná vazba k IT projektům Junáka

Tímto článkem bych chtěl otevřít téma týkající se nasazování a následné správy skautských IT projektů/webů. Předně jsem opravdu rád, že máme takové věci jako skautIS, a jsem strašně vděčný lidem, kteří tomu věnují svůj čas. Nicméně už delší dobu ve mně bobtná přesvědčení, že IT projekty Junáka jsou spíše sbírkou příkladů, jak by se věci dělat neměly.

Můj názor je založený na základě zkušeností z pozice uživatele, byť asi ne úplně průměrného - IT a weby konkrétně mě živí. A v čem, že vidím tak zásadní problém, že o tom tady musím psát? Porodní bolesti nových projektů se táhnout příliš dlouho a nezřídka se vyskytují předvídatelné problémy, kterým šlo předejít. Zpětná vazba od uživatelů příliš nefunguje. Nevím, čím přesně je toto způsobeno, vidím to jen z té jedné - uživatelské - strany. Ale myslím, že je na čase si připustit, že problém existuje a asi by se s ním mělo něco dělat. Aby bylo jasné, o čem mluvím, tak uvedu konkrétní příklady.

skautIS

Za těch několik let provozu se sice systém dočkal mnohých vylepšení a především kupy nových funkcí, bohužel z hlediska použitelnosti (zejm. řadovými členy) se mnohé nezměnilo. Systém funguje relativně dobře jako rozhraní pro správu různých nezbytných agend činovníky OJ. Pro řadové členy (pro které je dostupný jen zlomek funkcí) to moc není; Vstávají mi vlasy hrůzou při myšlence, že bych žádal členy (nebo u mladších dokonce rodiče), aby si založili účet ve skautISu kvůli aktualizaci registračních dat - pro takto jednoduchý a přímočarý úkol je celý systém příliš komplikovaný (bezpečnostní kódy, uživatelské rozhraní, ...). A přesto se v článcích na Křižovatce toto cílení na obyčejné uživatele stále opakuje.

Téměř dva roky trvalo než se podařilo aspoň trochu vyřešit problém se spamováním emailů administrátorů (původně hlášeno začátkem února 2011). Dnes už sice chodí jen jeden souhrnný email místo desítek jednotlivých, ovšem vtipně se posílá souhrn "změn", i když k žádným změnám nedošlo - z uživatelského hlediska nic moc. Tento problém (stejně jako spoustu dalších) je sice možné smést ze stolu s tím, že to je maličkost a tak její řešení dostalo nízkou prioritu, protože se řešili věci "důležitější". Je ale potřeba si uvědomit, že z hlediska uživatele měl problém se "spamováním" emailu jednoduché řešení - prostě se ve skautISu vypnulo zasílání emailů (tenkrát ještě neexistovalo podrobné nastavení pro jednotlivé druhy zpráv, takže se vyplo vše) - to asi není úplně žádoucí stav.

Rozhraní skautISu není příliš uživatelsky přívětivé, příkladem budiž skoro 4 roky starý stále nedořešený problém (původně hlášeno na konci ledna 2011, při migraci na nový helpdesk se krom změny data nahlášení i ztratila část konverzace). Při zobrazení již zaniklých podřízených jednotek sice skautIS vygeneruje odkaz pro zobrazení detailu jednotky, ale ten vede na chybovou hlášku. Prý je to z důvodu bezpečnosti, ale na helpdesku vám ochotně poradí, jak toto opatření obejít... a nahlášený problém uzavřou jako vyřešený. A tím se dostávám k tomu, jak špatně funguje zpětná vazba od uživatelů. Rád věnuji svůj čas pro sepsání a nahlášení problémů, které (předpokládám nejen) mne jako uživatele trápí, a návrhy na zlepšováky. Když ale na svůj podnět dostanu odpověď ve stylu to není chyba, to je správná vlastnost systému, tak si připadám jako hlupák, co mrhá časem svým i ostatních.

Google Apps Junáka

Nevím, jestli v tomto směru došlo k nějakému posunu a již existuje nějaká jednoduchá cesta, jak překlopit starou fungující free verzi Google Apps pod neomezenou verzi Junáka. Myslím, že ne a stále platí odpověď helpdesku, na kterou jsem nejen já čekal asi 9 měsíců.

Nová Křižovatka

Ponechám stranou design a novou strukturu - to jsou věci, u kterých se člověk nikdy nezavděčí všem. Starou Křižovatku jsem sledoval přes RSS čtečku a otvíral/četl jen pro mne relevantní články, takže jsem měl všechny důležité informace prakticky ihned na dosah ruky. O tom, že už byla spuštěna nová Křižovatka jsem se dozvěděl čistě náhodou, když jsem kvůli jedné záležitosti "ručně" otevřel domovskou stánku Křižovatky - na staré křižovatce sice vyšel článek o spuštění nové verze, ale to už bylo odříznuto RSS. S chutí jsem si tedy v článku o novinkách přečetl, že "RSS na nové křižovatce funguje. Připravujeme článek o detailech." To bylo před dvěma měsíci... článek nebo RSS zatím nikde a vypadá to, že na skutečně fungující RSS si budeme muset ještě nějaký ten měsíc počkat. Tohle je jeden z těch problémů, který byl naprosto předvídatelný a šlo mu předejít (a jeho řešení opravdu není příliš náročné na implementaci).

Nová Křižovatka se neskutečně dlouho načítá, má mizerný tiskový styl, vyhledávání funguje nespolehlivě (a díky uzavřenosti nepomůže ani strýček Google), některé stránky chybí nebo se nezobrazují (třeba ceník STS je už asi měsíc minimálně části uživatelů nedostupný)... a dalo by se pokračovat. Chápu, že Křižovatka je velice rozsáhlá, a tak se jisté porodní bolesti dají očekávat, ale řada problémů byla předvídatelná a řešitelná před ostrým nasazením. Velká část obsahu Křižovatky je více méně statická - mohlo se v klidu začít s laděním nové Křižovatky na této části. Tím by se minimalizovala duplikace práce mezi starou a novou verzí, po spuštění testovacího provozu by se doladil zbytek týkající se zejm. článků.

Závěrem

Domnívám se, že je potřeba zejména zlepšit zpětnou vazbu od uživatelů. Asi by nebylo na škodu trochu "přibrzdit" - radši méně funkcí, ale pořádně dotažených do skutečně použitelného výsledku. Nakonec to jsou právě ty drobné vady, které úplně zabíjejí použitelnost zaváděných nástrojů.

logo

Článek publikoval

Zobrazeno: 2620x

Práce s článkem

35
kladných hlasů

Klíčové výrazy

Diskuse o článku

23 Názorů
Komentáře jsou dostupné jen přihlášeným členům Junáka.

Navigace: