....

Chyba na stránce: Sacculus – souvislosti, názory a informace - Křižovatka"

URL: https://krizovatka.skaut.cz/oddil/program/skautky-a-skauti/skauti-skautky-stezky/213-sacculus/3931-sacculus-souvislosti-nazory-a-informace?autologin=1"

STEZKY A VŠE KOLEM NICH

Sacculus – souvislosti, názory a informace

Jaké jsou cíle doplňkové hry ke stezce? Jak funguje? Co o ní říkají vedoucí oddílů? A jaký je váš názor?

HRA: ODMĚNA A MOTIVACE

Vraťme se v čase a podívejme se, jak hra vznikala: Základní úvaha o nadstavbové hře vychází ze snahy odměnit skauta/skautku za splnění jednotlivých bodů skautské stezky, aby byl/a motivován/a pro celkový postup a tím i pro osobní rozvoj. Hra by mohla vypadat tak, že by skaut/ka za každý splněný bod stezky získal/a jednu kartu do karetní hry. Ta by byla nezávislá na stezce a člověk by ji mohl hrát na úrovni svého oddílu nebo i mimo něj. S narůstajícím počtem karet by byl/a stále více zapojen/a do hry, případně měl/a větší sílu, lepší vlastnosti či více informací.
Po vybudování realizačního týmu a jeho několika prvních setkáních se vykrystalizovaly cíle, které by měla skautská hra naplňovat:

  1. Odměnit děti za jejich postup ve stezce.
  2. Motivovat děti k plnění aktivit pro postup ve stezce.
  3. Rozvinout stezku v rovině, která bude maximálně vycházet ze zájmů dětí.
  4. Obohatit oddílovou činnost o moderní a zajímavý prvek.

K vytvoření hry se nám podařilo navázat spolupráci s nejúspěšnějším českým tvůrcem deskových her − Vláďou Chvátilem, který pro nás navrhl základní principy hry. Hra poté procházela téměř 6ti měsíčním testováním až ke své finální podobě, kterou vám nyní v krátkosti představíme.

KARTY: ZÁKLADNÍ + ROZŠÍŘENÍ

Ke hře každý hráč/ka potřebuje své karty. Devět základních karet hry skaut/ka dostane při zahájení plnění stezky. Hra je hratelná již s těmito základními kartami, skaut/ka má ovšem možnost získat dalších 27 rozšiřujících karet za splnění jednotlivých bodů ve stezce. Čím více karet má, tím více má ve hře možností, což ale neznamená, že je ve hře automaticky silnější. Správnou taktikou může hru vyhrát i skaut/ka, který/á má méně splněných bodů ve stezce a tedy i méně karet. Dvojice hráčů, která si chce hru zahrát, potřebuje ke hře ještě váček (lat. sacculus, odtud tedy pochází jméno hry) a 14 skleněných kamínků od každé ze tří barev (žlutá, zelená a modrá).

Základní hrací sadu je možné pořídit na www.skaut.cz/ob­chod a to buď ve variantě Sacculus kreativ (35,–) nebo Sacculus standard (95,–). Více informací ve článku Sacculus konečně v prodeji. Kompletní nabídku Sacculů a souvisejících produktů naleznete v nové sekci e-obchodu – Sacculus – skautská hra

PRAVIDLA

Samotná hra poté probíhá v kolech, dokud jeden z hráčů nezíská předepsaný počet vítězných bodů. V každém kole nejprve jeden z hráčů vylosuje 4 kamínky, které v tomto kole mohou hráči pomocí svých karet získat. Každý z hráčů si vybere kartu, kterou chce v tomto kole zahrát a položí ji obrázkem dolů před sebe. Následně se oba hráči postupně snaží uhádnout, jakou kartu soupeř použil. Pokud ji totiž hráč uhádne, efekt soupeřovy karty se neprovede. Karty, které nebyly uhádnuty, se vyhodnotí a získají svému majiteli nějaké kamínky a tím i vítězné body.
Na konci kola se zkontroluje, jestli již jeden z hráčů nevyhrál a pokud ne, pokračuje se dalším kolem.
Více informací v návodu, který naleznete dole v souvisejících dokumentech.

DOBROVOLNÝ NÁSTROJ

Hra má tedy zejména podporovat zájem dětí o plnění stezky a nabízí jim také odměnu za její plnění. Nemá však sloužit k tomu, aby se na ní děti staly závislé a byly ochotné dát za novou kartu, kterou ještě nemají, peníze apod. (jako se tomu může stát u sběratelských karetních her typu Magic the Gathering, kde jsou karty různě vzácné). Sacculus se od těchto her významně odlišuje.

Každou rozšiřující kartu, kterou skaut/ka získá od vůdce oddílu, si podepíše, čímž se karta stane pouze jeho a nelze ji již vyměnit s jiným skautem/skautkou za jinou kartu. Skaut/skautka tak soupeří v získávání karet pouze sám/sama se sebou, a pokud splní celou stezku, bude mít hru kompletní. Pokud se vám myšlenka karetní hry zalíbila, můžete ji ve svém oddíle již brzy začít hrát. Pokud ne, využít ji nemusíte. Je to pouze dobrovolný nadstavbový nástroj k nové stezce, která se dá plně využívat i bez Sacculu.

Jak se Sacculus líbil účastníkům jednoho kurzu pro vedoucí?

Roba (21) z pražského 148. oddílu Sacculus zaujal. S oddílem hrají různé deskové hry jako například Carcassonne, Aktivity či Jungle Speed. Jak hru hodnotí?

„Vcelku kladně, je srozumitelná, jednoduchá, rychlá.“

Terezka (16) z pražské Šipky je o něco kritičtější:

„Hra je srozumitelná, jednoduchá. Základní verze je jednotvárná, ale líbí se mi rozšíření.“

S tím souvisí i úskalí pro rozjezd hry, které Terezka vidí:

„Nedostatek motivace dětí na začátku, dokud ještě nebudou mít karty z rozšíření.“

Obdobná rizika vidí i Požerák (18) z 10. oddílu:

„Doba než se rozšíří mezi větší počet hráčů, omezené herní možnosti.“

A co vedoucí soudí o možnostech Sacculu podpořit rychlý start nové stezky? Zatímco Rob říká, že hra rychlý start podpoří, Terezka i Požerák jsou poněkud zdrženlivější. Podle Terezky hra spíše podpoří pozdější motivaci plnit stezku. Požerák soudí, že záleží na interpretaci a použití v každém oddíle.

Karetní hra není žádným samospasitelným nástrojem, který děti povede k plnění stezky, avšak její správné využití v oddíle může novým stezkám napomoci a zároveň může obohatit činnost oddílu o zajímavý prvek, který vychází ze zájmu dnešních dětí.

Pavel Češka – Pajáda
realizační tým karetní hry

logo

Článek publikoval

Zobrazeno: 31x

Práce s článkem

0
kladných hlasů

Klíčové výrazy

Diskuse o článku

0 Názorů
Komentáře jsou dostupné jen přihlášeným členům Junáka.

Navigace:

  Nahlásit chybu