....

Chyba na stránce: Vyzraj na data v STS – optimalizace, triky, doporučení a nastavení. Poradíme, jak datovat za babku :) - Křižovatka"

URL: https://krizovatka.skaut.cz/organizace/benefity/sts/2396-data-v-sts-optimalizace-triky-doporuceni-a-nastaveni?autologin=1"

Skautská telefonní síť

Skautská telefonní síť je soubor zvýhodněných firemních tarifů, které nabízí Junák aktuálně v síti T-mobile. Jak u hlasových, tak internetových tarifů je cena paušálu o 40%-65% nižší. Mezi sebou si skauti volají zcela zdarma. 

Vyzraj na data v STS – optimalizace, triky, doporučení a nastavení. Poradíme, jak datovat za babku :)

Data v mobilu má teď každý. Hodí se tedy vědět, jak balíčky co nejefektivněji měnit a co dělat, když data dojdou dříve než na konci měsíce.

Je několik možností, každá má své výhody a nevýhody a některé mohou být i dost neobvyklé a nečekané, nicméně všechny jsou v některých situacích velmi zajímavé a hlavně šetří peníze.

Základy: Co je FUP limit, jak zjistit kolik dat už jsem spotřeboval a kolik ještě zbývá?

Pro pořádek nejdříve popíšeme, co přesně FUP limit je a jak funguje, i když je to nejspíš známá informace:

FUP limit neznamená, že můžeme přenést jen nějaké množství dat a pak nám internet přestane fungovat. Funguje tak, že ve chvíli kdy přeneseme více dat než je limit našeho tarifu (jak zjistit, kolik je limit a kolik dat už jsme přenesli, se podíváme dále v textu), tak všechny další přenosy probíhají sníženou rychlostí. A to zásadně sníženou. Chatovacím aplikacím to třeba zásadně nevadí, ale už třeba prohlížení webů přes mobil je na hranici použitelnosti.

Ve chvíli, kdy FUP limit vyčerpáme, není tedy nezbytné nutné řešit, jak se dostat k dalším datům, protože internet stále nějak funguje, ale pro komfortní práci s tím nevystačíme. A pozor. Většinou je po dosažení FUP potřeba otevřít internetový prohlížeč na mobilu a potvrdit, že dále chci pokračovat se sníženou rychlostí. 

Jak zjistit kolik dat mám k dispozici a kolik už je spotřebováno?

Možnosti jsou tři: pomocí sms na infolinku, na webu „Můj T-mobile“ a pomocí aplikace „Můj T-mobile“ v mobilu.

Pomocí sms stačí poslat na infolinku (číslo 4603) zprávu s textem „fup s“ (bez uvozovek) – sms i informace je zdarma. Jako odpověď pak přijde obratem sms například s tímto textem: „Vazeny zakazniku, vas aktualni Datovy limit je 1.8 GB, z toho jste vycerpal 510.31 MB.“

Na webu Můj T-mobile (první přihlášení přes kód zaslaný sms, pak už údaji, které si při prvním přihlášení člověk sám zadá) jsou potřebné údaje vidět hned na výchozí stránce „bleskového přehledu“:

 

V aplikaci „Můj T-mobile“ je také čerpání dat vidět hned na hlavní obrazovce a vypadá to přibližně takto:

 

Šedivá část kruhu ukazuje spotřebovanou část, růžová zbývající část (dat, minut, sms,…).

Co tedy dělat ve chvíli, kdy data dojdou? Jsou tři různé možnosti:

Navýšení FUP – levnější než dříve a nejjednodušší, ale ne vždy nejvýhodnější

Navýšení FUP je nejjednodušší varianta. Provede se jednoduše ve skautISu. Po přihlášení klikneme v druhé (žluté) řádce menu na odkaz „Moje STS“, pak na záložku telefonní čísla, tam vybere telefonní číslo, kde chceme FUP navýšit a u něj na konci řádku klineme na odkaz „zobrazit“. Úplně dole pod přehledovými tabulkami je řádka tlačítek a mezi nimi je k dispozici tlačítko Navýšit FUP. Kliknutím na něj se zobrazí tabulka tří možných variant navýšení:

Na obrázku vidíme, že můžeme přidat 50 MB za 12,50 Kč, 200 MB za 50 Kč nebo 1 GB za 100 Kč. Jiné možnosti nejsou. Nabídka navýšení FUP není nijak závislá na tom, jaký má kdo tarif nebo datové zvýhodnění. Je pro všechny stejná. 

-------------------

Někteří uživatelé se setkávají s chybou, kdy po vyčerpání FUP dojde k blokaci dat

Jedná se o chybu na straně T-mobile. Pokud nejde po navštívení internetového prohlížeče dále pokračovat sníženou rychlostí, je třeba kontaktovat našeho administrátora na telefony@skaut.cz. T-mobile o chybě ví, má být odstraněna na konci dubna. Do té doby slibuje při vyčerpání dat zdarma restart FUPu a možnost nově využívat data v plné rychlosti. Chyba se týká pouze některých uživatelů. 

-------------------

Změna balíčku – více dat do konce měsíce a případně i do budoucna

Za různých okolností může být výhodnější místo navýšení FUP zapnout další datový balíček. Jaké jsou ty hlavní situace, kdy je lepší aktivovat si další datový balíček, než navyšovat FUP:

  • Čeká nás plánovaná nárazová větší potřeba dat (například víkend, kde bude mít internet využití v programu – typicky výprava, závod, kurz a podobně)
  • Potřebujeme něco mezi 200 MB a 1 GB – jedno je málo, druhé moc – třeba 400 MB lze získat za 67 Kč jako balíček (v porovnání s 200 MB za 50 Kč jako navýšení FUP)
  • Potřebujeme výjimečně hodně dat – 10 GB za 301 Kč vyjde rozhodně levněji, než několikanásobné přidávání FUP po 1 GB za 100 Kč.

Je ale důležité počítat s tím, že datový balíček se vždy aktivuje nejen do konce měsíce, ale i do budoucna. Pokud tedy nechceme za větší balíček platit příští měsíc, musíme ho před koncem měsíce zase deaktivovat.

Aktivování nového datového balíčku v průběhu měsíce (a jeho deaktivování zase před koncem měsíce) má několik nečekaných výhod. Cenu za balíček totiž platíme poměrně pouze za dny, kdy byl aktivován. Pokud si tedy v polovině měsíce aktivujeme balíček 10 GB za přibližně 300 Kč (301,29 Kč), zaplatíme za něj jen polovinu ceny, tedy asi 150 Kč. Data ale můžeme spotřebovat všechny, tedy celých 10 GB. Pokud si balíček aktivujeme před víkendem a po vídendu zase deaktivujeme, získali jsme 10GB dat za pár korun...

Pokud vás teď napadá, že podobně by šlo postupovat i s volnými minutami a SMS (dát si na pár dní vyšší tarif, hodně provolat a pak se vrátit k nižšímu), tak to možné není, protože volné minuty a SMS se na rozdíl od dat započítávají v poměru se zbývajícím časem do konce měsíce (účtovacího období) – takže když v polovině měsíce přejdu na tarif s 300 volnými minutami, mám k dispozici u nového tarifu jen 150 volných minut (a původním se mi bude počítat také jen polovina z původního nastavení).

Pro data ale platí, že platím za využitý čas, ale data mohu využít všechny. Kdo tedy očekává dočasnou větší spotřebu dat, ušetří, když si dočasně aktivuje větší a dražší datový balíček, který pak zase zruší, až tolik dat potřebovat nebude.

Podívejte se do ceníku, jaké jsou k dispozici datové balíčky a zda by některý z nich nebyl lepší než navyšování FUP.

Změna tarifu – může být velmi výhodné, ale má háčky

Za specifických okolností může být výhodné vyřešit nedostatek dat změnou tarifu. Neomezený tarif Profi na míru 5 v sobě na rozdíl od ostatních tarifů obsahuje 400 MB dat, ostatní mají jen 150 MB. Pokud tedy došla data a zároveň využijete dočasně volání a SMS bez omezení, může být dobré přejít do konce měsíce na tento tarif.

To ovšem není jediná možnost. Kromě toho je změna tarifu výhodná i proto, že když změním tarif v průběhu měsíce, mám k dispozici opět celých 150 MB (nebo dokonce 400 MB u PNM5). Ovšem pozor: je to možné takto provést pouze jednou měsíčně. A také platí dříve zmíněný fakt, že s volnými minutami a sms to takto nefunguje, ty se z každého tarifu započítají jen v té části, jakou byl tarif v průběhu měsíce aktivní. Může se tedy snadno stát, že pokud spotřebuji všechny své volné minuty a data a následně přejdu na levnější tarif, abych získal ještě další data do konce měsíce, tak budu muset zaplatit některé minuty, které jsem spotřeboval jako volné, ale nakonec volné nejsou, protože se mi z dražšího tarifu s více minutami započítala jen poměrná část volných minut. Je tedy dobré si takový krok dobře rozmyslet.

Shrnutí:

Navýšit si FUP limit je možné na pár kliknutí ve skautISu za poloviční ceny než dříve. Zároveň může být místo toho někdy výhodnější aktivovat si na omezený čas větší datový balíček a pak se zase vrátit k menšímu. Je několik dobrých způsobů jak čerpání dat sledovat (sms, web, aplikace) a připravit se vždy podle aktuálních potřeb.

Volba ve skautISu (změna balíčku, tarifu či navýšení FUP) vyžaduje autorizaci střediskovým správcem STS. Pak je odeslán požadavek na operátora a vyřízení proběhne poté v řádu minut až hodin. O změně je uživatel většinou informován SMS. Oprávněná osoba na středisku může u členů určit, že jsou "důvěryhodnou osobou" a pak není potřeba u většiny drobných změn potvrzovat správcem. 

Za TDC

František Šereda a Tomáš Slavík

 

 

logo

Článek publikoval

Zobrazeno: 3068x

Práce s článkem

2
kladných hlasů

Klíčové výrazy

Diskuse o článku

5 Názorů
Komentáře jsou dostupné jen přihlášeným členům Junáka.

Navigace:

  Nahlásit chybu