Průvodce a průvodkyně pro rovery a rangers
Proč je třeba průvodců a průvodkyň?
V roverské praxi se ukazuje, že zejména mladší roveři a rangers potřebují na své roverské cestě průvodce*průvodkyni - člověka, který jim pomůže při seznámení s roveringem, pomůže jim v hledání toho, jak může právě ten jejich rovering vypadat a jaké mají příležitosti. Je také tím, kdo mladé rovery a rangers postupně učí přebírat odpovědnost za sebe sama, a než to zvládnou, je připraven je podpořit v učení z vlastních chyb i úspěchů, v porozumění vlastního místa ve světě i ve skautingu.
Proč být průvodcem*průvodkyní? Chceš
- předávat svoje zkušenosti?
- si najít smysluplnou a důležitou roli?
- aby RS neopakovali stejně chyby jako ty?
- si splnit jednu z podmínek pro starší RS?
- aby rovering fungoval?
Pokud chceš alespoň jednu z těchto věcí, čti dál:
Kdo může být průvodcem, průvodkyní?
Průvodcem*průvodkyní může být starší rover nebo rangers, vedoucí roverského kmene, vedoucí oddílu, výchovný zpravodaj či výchovná zpravodajka, instruktor*ka z kurzu… Výčet není a nemůže být kompletní. Nejde totiž o jasně definovanou funkci, ale klíčovým faktorem je to, aby rover, rangers měli k průvodci*průvodkyni důvěru, aby pro ně byl*a přirozenou autoritou, od které se chce učit.
Je role průvodce*průvodkyně ve skautském systému něco úplně nového?
V průvodcovské roli se prolíná několik známých rolí. Každá může být zastoupena jinou měrou (záleží na osobnosti průvodce*průvodkyně a domluvě mezi průvodcem*průvodkyní a RS). Průvodce*průvodkyně je tak trochu jako vedoucí, jako rádce a rádkyně a patron či patronka při plnění odborek.
Průvodce*průvodkyně může (a nemusí) být trochu jako skautský vedoucí | Průvodce*průvodkyně může (a nemusí) být jako družinový rádce | Průvodce*průvodkyně může (a nemusí) být jako patron*patronka odborky |
Společně plánuje s RS roverský rok. | Je jen o trochu starší než RS. | Společně s RS vyhodnocuje plnění výzev a projektů. |
Pomáhá RS vyhodnocovat plnění výzev a projektů. | Také si plní roverský program. | Diskutuje s RS nad roverskými tématy. |
Pomůže RS vybrat vhodný roverský kurz. | Jezdí na roverské akce. | Pomáhá hledat příležitosti k naplňování roverského programu. |
Diskutuje s RS nad roverskými tématy. | Společně s RS připravuje roverské akce. |
Role průvodce, průvodkyně v roverském programu
Chceme, aby roveři a rangers pokračovali v naplňování cílů skautské výchovy. K tomu jim nabízíme nástroje, kterými jsou zejména projekty a výzvy , pro nově příchozí pak Roverský kompas .
Průvodce*průvodkyně může být tím, kdo pomáhá RR naučit se s nástroji pracovat - vybírat vhodné výzvy a projekty, dobře si nastavit osobní cíle a pak je vyhodnotit. Je také tím, který má případně upozornit na to, že některou oblast roverské cesty RS opomíjí apod.
Metodická podpora pro průvodce:
Jako pomůcku k plánování a hodnocení výzev a projektů mají roveři a rangers k dispozici karty (více o nich zde ). Tobě přinášíme rozpracovaný vzor karty výzvy tak, aby bylo u daných kroků karty patrné, jak můžeš postupovat ty (na co se ptát a klást důraz) - ke stažení:
Jak si nastavit vztah mezi průvodcem*průvodkyní a roverem*rangers?
Rover a rangers by měl mít průvodce od začátku vstupu na svoji roverskou cestu. První kroky průvodce*průvodkyně:
1. připravit vstupní rituál pro RS a předat mu*jí Roverský kompas
2. sejít se s RS a vyjasnit si vzájemná očekávání:
RS od vztahu s průvodcem*průvodkyní očekávají: | RS by měli vědět, že: |
Předávání životních zkušeností. | Průvodcování někdy skončí. |
Pomoc s plánováním svého osobního rozvoje (Moje roverská cesta). | Průvodce/průvodkyně nedělá věci za RS. |
Pomoc s plánováním roverského roku. | Průvodce/průvodkyně má právo nemít čas |
Pomoc s plněním Roverského kompasu. | Průvodce/průvodkyně s RS nemusí řešit věci mimo rovering. |
Společná reflexe nad plněním výzev a projektů. | Průvodce/průvodkyně může provázet více lidí najednou. |
Pomoc s výběrem roverského kurzu. | …další podle domluvy |
Diskuse nad roverskými tématy. | |
…další podle domluvy |
3. domluvit se na dalších setkání (např. při plánování nového roverského roku, při splnění výzvy, při začínání projektu, …)
4. nejlépe po roce spolupráci vyhodnotit a domluvit se na pokračování či ukončení.