Skrz vhodné příběhy mohou benjamínci lépe pochopit svět a vztahy v něm. Symbolický rámec podporuje provázání aktivit, ohraničuje určitý programový úsek (hra, schůzka, celoroční hra, celotáborová hra), motivuje a vede děti správným směrem., Je dobré vybírat témata a příběhy, které ukazují správné chování a podporují tak náš aktuální výchovný záměr. . Např. jak se chová dobrý kamarád; proč je důležité hrát fér, proč je potřeba poslouchat rodiče a respektovat pravidla, proč je rozdílnost a jedinečnost každého z nás důležitá nebo že i rostlinky a živí tvorové zasluhují naši ochranu a péči a mnohé další. Příběhy pomáhají dětem poznávat vztahy a hodnoty skrz fantazijní svět a postavy, které jsou jim blízké. Je to vedle vlastního příkladu další možnost, jak děti učit vyšším hodnotám, které jsou základem skautingu.
Jak vybrat dobrý symbolický rámec?
Volte jednoduché příběhy.
Pozorujte, na co si benjamínci rádi hrají během volné hry.
Pokud vyberete dějový symbolický rámec, ujistěte se, že všechny děti znají jeho příběh.
Ujistěte se, že základní pojmy, prostředí příběhu a vlastnosti postav jsou pro děti uchopitelné a snadno představitelné.
Hodnoty uložené v příběhu symbolického rámce je třeba přibližovat skrze konkrétní jednání postav.
V příběhu, který tvoří symbolický rámec, by mělo být jednoznačně zřejmé, které postavy jsou dobré a které špatné.
Je důležité dbát na to, aby kladní hrdinové v příbězích symbolických rámců jednali skutečně eticky.
Náměty na symbolické rámce:
Pohádky (boj dobra se zlem, pomoc slabším, pohádkové bytosti) a příběhy (z fantazijního i z reálného věta)
Cesty a výpravy – poznávání cizích zemí či zemí fantazie, záchranná mise
Zvířata a život v přírodě – poznávání
Reálný svět – jak je co vyrobeno, povolání, běžné situace, které děti zažívají.