Toto je pouze náhled.
( Aktuální )
Platné 16. 7. 2024 – Neomezeno, Účinné od 15. 8. 2024
Jan Chmelař
KÚJ – asistent organizačního zpravodaje
jan.chmelar@skaut.cz
Jana Hrnčířová
KÚJ – vedoucí pro administrativu a organizaci
jana.hrncirova@skaut.cz
Zodpovědná osoba: Ondřej Peřina (Jerry)

Předpis: Směrnice k vydávání dekretů

1. Úvodní ustanovení

(1) Směrnice upravuje podmínky pro vydání dekretů a dalších dokladů o získané kvalifikaci.

(2) Mezi související předpisy patří zejména:

  1. Řád pro vzdělávání činovnic a činovníků (dále řád) a 
  2. prováděcí směrnice k řádu.

(3) Není-li uvedeno jinak, jsou pod pojmem dekret myšleny jak jednotlivé typy dekretů daných kvalifikačních stupňů, tak různé typy oprávnění a osvědčení, stejně tak absolventské listy i různé listiny potvrzující jmenování související se vzděláváním.

(4) Absolventům zkoušek (členům i nečlenům Junáka – českého skauta) se vydává dekret odpovídající získané kvalifikaci. Člen organizace může obdržet dekret a získat příslušnou kvalifikaci až po složení skautského slibu.

(5) Není-li uvedeno jinak, evidenci vydaných dekretů a dalších dokladů vede Kancelář ústředí (KÚJ) v rámci informačního systému skautIS (is.skaut.cz ).

(6) Elektronické žádosti o dekrety vystavované ústředím, které byly řádně a se všemi náležitostmi doručené do KÚJ, budou vyřízeny do jednoho měsíce, není-li uvedeno jinak. Nedohodne-li si žadatel jinak, budou vystavené dekrety zaslány na korespondenční adresu tajemníka vzdělávací akce (je-li ustaven), případně vedoucího vzdělávací akce. Dekrety vystavované individuálně, nezískané v rámci vzdělávací akce, budou zaslány na korespondenční adresu daného žadatele.

2. Vydávané dekrety

2.1. Čekatelské dekrety

(7) Čekatelské dekrety vydávají pořadatelé příslušných zkoušek na základě tiskových podkladů generovaných skautISem v agendě vzdělávacích akcí v části „Zkoušky a dekrety“. Dekrety podepisuje předseda zkušební komise a vedoucí pořadatelské organizační jednotky.

(8) Nejpozději do jednoho měsíce po konání zkoušek předseda zkušební komise vyznačí do skautISu všechny vydané dekrety. Tento seznam obsahuje jména osob a údaje o vydaných dekretech (datum složení zkoušky a datum vydání dekretu).

(9) Uvedením data vydání dekretu je dané osobě ve skautISu automaticky zaevidováno získání čekatelské zkoušky.

2.2. Dekrety kvalifikace Zdravotník zotavovacích akcí

(10) Dekret kvalifikace Zdravotník zotavovacích akcí (dále jen kvalifikace ZZA) vydávají na základě tiskových podkladů generovaných skautISem v agendě vzdělávacích akcí v části „Zkoušky a dekrety“ pořadatelé těchto kurzů. Výjimkou jsou akreditované kurzy, kde kvalifikaci ZZA vydává KÚJ.

(11) U akreditovaných kurzů je nutné podat prostřednictvím skautISu žádost o vydání kvalifikace ZZA. To je možné udělat před zkouškami i po nich, pořadatel však musí vzít na vědomí lhůtu nutnou k vyřízení žádosti v KÚJ danou čl. (6). Doporučuje se požádat najednou o dekrety pro všechny účastníky daného kurzu.

(12) Nejpozději do jednoho měsíce po konání zkoušek garant kurzu, popř. zástupce pořadatele, vyznačí do skautISu všechny vydané dekrety. Tento seznam obsahuje jména osob a údaje o vydaných dekretech (datum složení zkoušky a datum vydání dekretu).

(13) Podle čl. (12) se postupuje i u doškolovacího kurzu pro ZZA, kdy není přímo vydáván nový papírový dekret, ale pouze do údajů osoby ve skautISu zaznamenáno úspěšné absolvování a prodloužení platnosti Oprávnění k výkonu funkce zdravotníka zotavovacích akcí.

(14) Uvedením data vydání dekretu je dané osobě ve skautISu automaticky zaevidováno absolvování zdravotnického kurzu, získání kvalifikace ZZA a Oprávnění k výkonu funkce ZZA. V případě doškolovacího kurzu ZZA dojde uvedením data u úspěšného absolventa k zaevidování prodloužení platnosti Oprávnění k výkonu funkce ZZA.

(15) Garant kurzu, popř. zástupce pořadatele akreditovaného kurzu nejpozději do 20 měsíců od zahájení zkoušek vrátí neudělená Osvědčení ZZA do KÚJ nebo je skartuje a prokazatelně o tom informuje KÚJ.

(16) Všichni držitelé Oprávnění k výkonu funkce ZZA mají kdykoli možnost si ze skautISu vygenerovat a stáhnout toto oprávnění jako PDF (vhodné i k tisku).

2.3. Dekrety vůdcovské, instruktorské a střediskového minima

(17) Vůdcovské a instruktorské dekrety na návrh předsedy zkušební komise vydává ústředí, podepisuje je náčelník s náčelní, zpravodaj VRJ pro vzdělávání a předseda zkušební komise.

(18) Dekrety o úspěšném absolvování střediskového minima na návrh vedoucího kurzu vydává KÚJ, podepisuje je náčelník s náčelní, zpravodaj VRJ pro vzdělávání a vedoucí kurzu střediskového minima.

(19) Žádost o vydání dekretů se podává prostřednictvím skautISu. To je možné udělat před zkouškami (faktickým získáním kvalifikace) i po nich, pořadatel však musí vzít na vědomí lhůtu nutnou k vyřízení žádosti v KÚJ danou čl. (6). Doporučuje se požádat najednou o dekrety pro všechny účastníky daného kurzu.

(20) Nejpozději do jednoho měsíce od konání zkoušek (závěrečné části kvalifikační akce) předseda zkušební komise, popř. tajemník vyznačí do skautISu všechny vydané dekrety. Tento seznam obsahuje jména osob a údaje o vydaných dekretech (datum složení zkoušky a datum vydání dekretu).

(21) Uvedením data vydání dekretu je dané osobě ve skautISu automaticky zaevidována příslušná kvalifikace.

(22) Nejpozději do 20 měsíců od zahájení zkoušek předseda zkušební komise vrátí neudělené dekrety do KÚJ nebo je skartuje a prokazatelně o tom informuje KÚJ.

2.4. Dekrety o získání OČK

(23) Dekrety o získání OČK vydává na základě rozhodnutí VRJ (typicky přímo zpravodaj pro vzdělávání) ústředí, podepisuje je zpravodaj VRJ pro vzdělávání.

(24) Dekret o získání OČK je vystaven a odeslán úspěšnému žadateli nejpozději do jednoho měsíce od rozhodnutí o udělení. Spolu s tím KÚJ dané osobě zaeviduje příslušnou kvalifikaci do skautISu.

2.5. Absolventské listy

(25) Absolventské listy vzdělávacích akcí mohou vydávat pořadatelé těchto akcí ve vlastní grafické podobě nebo na základě tiskových podkladů generovaných skautISem v agendě vzdělávacích akcí v části „Zkoušky a dekrety“. Dekrety podepisuje vůdce vzdělávací akce.

(26) Nejpozději do jednoho měsíce od ukončení kurzu vůdce vzdělávací akce vyznačí do skautISu všechny případně vydané dekrety. Tento seznam obsahuje jména osob a údaje o vydaných dekretech (datum vydání dekretu). Vydání absolventských listů není povinné.

2.6. Zvláštní oprávnění pro ověřování ČZ či VZ

(27) Zvláštní oprávnění pro ověřování ČZ či VZ vydává VRJ (typicky přímo zpravodaj pro vzdělávání) na základě žádosti splňující podmínky dané směrnicí k OČK.

(28) Žadatel doručí e-mailem do KÚJ (kancelar@skaut.cz ) žádost o zvláštní oprávnění alespoň dva měsíce před prvním termínem zkoušek.

2.7. Jmenování vůdce lesní školy či kurzu

(29) Vůdce LŠ či LK v souladu s čl. 166 řádu jmenuje na návrh pořadatele vzdělávací akce, a po vyjádření VRJ (typicky přímo zpravodaje pro vzdělávání), náčelník a náčelní.

(30) Součástí projektu LŠ či LK, který se vkládá do skautISu jako součást hlášení dané vzdělávací akce, je i návrh na jmenování vůdce lesní akce. Podrobnosti k hlášení LŠ či LK jsou uvedeny ve Směrnici k vzdělávacím akcím.

3. Duplikát dekretu

(31) Zažádat o duplikát čekatelského dekretu je možné u pořadatele příslušných zkoušek.

(32) Zažádat o duplikát dekretu kvalifikace Zdravotník zotavovacích akcí je možné u pořadatele příslušného kurzu, v případě akreditovaných kurzů pořádaných v rámci Junáka – českého skauta pak u KÚJ.

(33) Duplikáty absolventských listů může na požádání vydat pořadatel příslušné vzdělávací akce. KÚJ takové duplikáty nevydává.

(34) O duplikát dalších dekretů je možné zažádat KÚJ. V žádosti je nutné uvést jméno, příjmení, datum narození a informace o duplikát jakého dekretu je žádáno (ideálně i s informací, kdy a kým byl vystaven, případně další upřesnění).

4. Povinné údaje na vydávaných dekretech

(35) Na vydávaných dekretech je povinné čitelně uvádět následující údaje:

  1. identifikace držitele kvalifikace (jméno, příjmení, datum narození či rodné číslo),
  2. identifikace pořadatele zkoušek, kurzu (název a evidenční číslo OJ),
  3. evidenční číslo dekretu (u dekretů generovaných skautISem je automaticky přiděleno),
  4. datum složení zkoušky či absolvování / datum vydání dekretu,
  5. jméno a podpis předsedy zkušební komise / garanta či vedoucího kurzu / zpravodaje VRJ pro vzdělávání / náčelní a náčelníka,
  6. jméno a podpis zástupce pořadatele (u dekretů vydávaných přímo pořadatelem).

(36) Dekrety prodávané ve skautském obchodě a na ně tisknuté údaje vygenerované ze skautISu, stejně tak dekrety vydávané v KÚJ, tyto požadavky splňují.

5. Závěrečná a přechodná ustanovení

(37) Výjimku z ustanovení této směrnice může povolit VRJ (typicky přímo zpravodaj pro vzdělávání).

(38) Ke dni účinnosti směrnice se zrušuje Směrnice k vydávání dekretů ze dne 31. 10. 2022.

(39) Směrnice byla vydána dne 16. 7. 2024 a nabývá účinnosti dne 15. 8. 2024.

  

Filip Hlavinka
zpravodaj VRJ pro vzdělávání