( Aktuální )
Zveřejněno 19. 4. 2024
Kateřina Slavíková
KÚJ – koordinátorka personalistických projektů
katerina.slavikova@skaut.cz

Prevence krizových situací

Skautský program a jeho přirozené prostředí - příroda - mohou přinášet vyšší riziko, že se přihodí něco nečekaného - někdo se zraní, přijde velká bouřka, ohrožuje nás prudký vítr apod. Jako vedoucí musíme být na nečekané a náročné připraveni a musíme vždy pečlivě zvažovat, jaký je poměr mezi rizikem a přínosem programu, který pro kluky a holky připravujeme. Všechna rizika je dobré předem zvážit a rozmyslet.

S čím se během skautského programu můžeme setkat?

  • Vážný úraz (pád z výšky, úraz hlavy, vážné popáleniny, zlomeniny)
  • Tonutí
  • Bouřka, silný vítr v kombinaci s oslabenými lesy
  • Rozvodněný potok po přívalovém dešti
  • Lesní požár, vznícený olej na kamnech
  • Drobnější problémy - úpal a úžeh, pád z kola, drobnější popáleniny
  • Silná alergický reakce na bodnutí hmyzem
  • Ztracené dítě, neohlášený odchod z tábora

Jak se můžeme připravit?

  • Promyslet si, jak krizové situace vznikají - jaké jsou jejich příčiny.
  • Promyslet si, jak bychom danou krizovou situaci řešili.
  • Připravit si krizový plán (příklady najdete vpravo vedle článku).
  • Doplnit si informace v místech, kde tápeme.
  • Naučit se předpovídat počasí , nainstalovat si užitečné aplikace.
  • Věnovat se prevenci, odstranit nebo minimalizovat možná rizika.

Co nám pomůže krizovou situaci zvládnout lépe?

  • Aplikace Záchranka uložená v mobilu
  • Skautská krizová linka (737 205 520) uložená v mobilu
  • Číslo na střediskového vedoucího a další, uložené v mobilu
  • Číslo na tísňovou linku 112 uložené v mobilu

    • Pokud člověk volá z Androidu (od verze 2.3.7.) a je připojený na svého operátora (systém tedy není funkční při roamingu), do 25 sekund operátor ví přesnou polohu díky lokalizační sms.
    • Na 112 se lze jako na jedinou tísňovou linku dovolat bez SIM karty, bez kreditu a pokud je na místě signál alespoň jednoho mobilního operátora.
  • Během tábora číslo na starost(k)u  nejbližší obce uložené v mobilu
  • Fungující mobil :) (+powerbanka)
  • Oznámení tábora předem na obci + hasičům - vědí o vás např. v případě bouřek a můžou dát vědět
  • Krizový lístek vytištěný/uložený v mobilu
  • Znalost o zdrojích informací o aktuálním počasí a dalších hrozbách (mobilní aplikace, sociální sítě ČHMI a hasičů v kraji apod.)
  • Znalost nejbližší lékařské pohotovosti otevřené v každou denní i noční dobu, funkční auto a zastupitelnost řidičů.

Před každou částí programu bychom měli minimálně v hlavě provést analýzu rizik a vážná rizika ošetřit.

Příklad: Chystáte se vyrobit skluzavku z velké plachty a mýdlové vody. Na co se předem například zeptáte?

  • Co udělat, aby člověk nevyletěl z dráhy?
  • Co udělat, aby nebyla rychlost příliš velká?
  • Co udělat, aby si nikdo nemohl zranit hlavu o kámen?
  • Jak vypadá konec dráhy - je dopadová plocha bezpečná?

Další aktéři krizové situace

Rodiče

  • Kontaktujte je a informujte o události.
  • Mluvte otevřeně, sdělujte jen ověřené informace.
  • Nabídněte případnou pomoc
  • Proberte společnou strategii vůči všem dalším institucím, organizacím.
  • Poraďte se o případné terapii, poskytněte kontakty na odborníky.
  • Rodiče ostatních dětí informujte o situaci a v budoucnu o dalším vývoji.

Domovské středisko

Nezapomeňte o vážnějších situacích informovat střediskového vedoucího, může vám dobře poradit, pomoci s řešením nebo najít potřebné kontakty či informace.

Novináři

  • Média informujte pouze, pokud se na vás obrátí sama.
  • Jmenujte osobu, která bude stále dostupná a jediná bude komunikovat s novináři, o této osobě by měli všichni vědět a případné dotazy na ni přesměrovat.
  • Nepodlehněte panice, buďte věcní.
  • Odpovídejte pravdivě ale stručně, nezatajujte fakta, vyhněte se popisu emocí a pocitů, nezabíhejte do detailů a nemluvite o totožnosti osob.
  • Nebojte se asertivity: rozhovor je vždy možné odmítnout a odkázat na tiskovou mluvčí organizace Báru Trojak, tel.: 731 403 647.

Policie ČR

Jsou situace, kdy je naprosto na místě PČR zavolat - např. pokud máme problém z cizí osobou v tábořišti, která není ochotná respektovat naše výzvy k odchodu, nebo pokud hledáme ztracené dítě.

Pojišťovna

Všechny potřebné informace najdete v sekci Pojištění. Pokud není na místě události potřeba likvidátor, ve většině případů není potřeba pojišťovnu bezprostředně po události kontaktovat. Nezapomeňte ale pořídit důkladnou fotodokumentaci. Pokud si nevíte rady, můžete v pracovních dnech kontaktovat Ekonomické oddělení KÚJ na čísle +420 774 260 960.

Kde hledat další informace

Silní vítr

Lesní požáry

Povodně

Bouřky

Příprava na prázdniny

https://www.hzscr.cz/​clanek/​bezpecne-na-prazdninach.aspx
https://www.hzscr.cz/​clanek/​rady-obyvatelstvu-integrovany-zachranny-system-linky-tisnoveho-volani.aspx

https://www.hzscr.cz/​clanek/​hasicske-desatero-pro-leto.aspx
https://www.zachranny-kruh.cz/

Organizace vodácké výpravy

Pojištění

Vše o úrazovém pojištění, pojištění odpovědnosti za způsobenou škodu, pojištění majetku, cestovním pojištění a pojištění managementu najdeš na: https://krizovatka.skaut.cz/​administrativa/​pojisteni

Byla tato stránka užitečná?
Děkujeme!
Pomozte nám Křižovatku vylepšit!

Prosím napiš nám, co je na této stránce špatně. Co chybí, či přebývá. Co je nejasné. Co jsi hledal. Doporučujeme vyplnit kontakt, obzvláště, pokud očekáváš reakci. Budeš-li chtít, napiš nám i něco o sobě – kolik ti je let, jakou funkci ve středisku/oddíle máš a odkud jsi.