Jak komunikovat na sociálních sítích
Co na sítích funguje?
- Dobré fotky, zábavná nebo atmosférická videa (především krátká – prvních 30 sekund rozhoduje), odkaz na článek (s pěknou náhledovou fotkou).
- Můžete využít i ilustrace, grafiky (šablony a návody komiksy, sérii fotek (třeba 4 za sebou) nebo hlasování pomocí emojis, výzvu k akci.
- Výročí, historické fotky, citáty, pozvánky na akce, soutěže, tipy a triky, vychytávky, kuriozity, zajímavé příběhy, popis dobrodružství, hry nebo úkolu.
- Vztah k věcem, které se aktuálně dějí a všichni je vnímáme (roční období, svátek, výročí, událost, populární memy).
- Chytlavý styl – nejsme ve škole, nemá to nudit – a stručnost.
- Nebojte se sdílet kvalitní obsah z jiných stránek (třeba Junáka – českého skauta).
- Dobrý nadpis – první věta kupuje.
- Ideální je, když váš obsah vede sledující k nějaké akci.
Na co si dát pozor?
- Vyhněte se dlouhatánským příspěvkům (pokud nejde o nějaké zajímavé vyprávění).
- Myslete na cílovou skupinu a správné zamíření – je to i pro neskauty, pro rodiče, nebo jen pro členy?
- Vytrvalost – publikum si nevybudujete hned.
- Vyberte vhodnou zodpovědnou osobu (někdo má mít hesla, pověření a plán, co s FB stránkou dělat a jednotka o tom má vědět).
- Nezveřejňujte fotky dětí v plavkách, fotky, které jsou k zobrazeným necitlivé nebo neuctivé (obsah na Facebooku je veřejný)
- Zajistěte si souhlas rodičů s publikováním fotek.
- Vyhněte se nudným zápisům ve stylu oddílové kroniky (přišli jsme, zakřičeli pokřik, zahráli hru, odešli) Tip: Facebook nezobrazuje příspěvky všem sledujícím, nepočítejte tedy s tím, že se např. všichni rodiče dozví důležitou informaci (přijedeme pozdě z výpravy).
Co se hodí?
- Zkracovat příliš dlouhé (ošklivé) odkazy, například pomocí služby bit.ly .
- Dívat se na příspěvek optikou našich klíčových slov (dobrodružství, kamarádi, příroda, spolupráce, formování charakteru, všestranný osobní rozvoj).
- Ptát se vždy sám/sama sebe: Zajímalo by mě to? Dá se k tomu něco dodat? Zajímalo by to moje kamarády?
- Inspirovat se u dobrých účtů, které mají úspěch.
Máme se pustit i do Instagramu?
- Záleží na tom, jaký máte cíl, pro koho obsah má být, jaké je vaše PROČ. Lepší jedna síť dobře než dvě polovičatě
- Publikum na Instagramu je mladší (nejvíce v rozmezí 19-30 let), na Facebooku starší.
- Nejsou to jen fotky! ale taky: používání #, označování jiných účtů, odpovědi na komentáře, stories, nálepky, grafiky a kombinace grafiky a fotky (např. v Canvě), živé vysílání.
- Dosah může být větší než na Facebooku, ale je s tím většinou víc práce, pomůže tomu i nějaká šablona pro příspěvky nebo vizuální styl.
- Stories umožňují velkou interaktivitu: odpočet, reportáž, takeover, propagace příspěvku, pozvánka, návod, zpětná vazba po akci – může to být zábavnější na správu (například jako úkol pro R&R).
Foto a video
Fotografie a videa jsou hlavním obsahem na sociálních sítích, v médiích i ve veřejném prostoru. Lidé často věnují vizuálnímu obsahu více pozornosti než samotnému textu. Proto je důležité, aby fotky ze skautské činnosti byly viditelně skautské. Ideálně tomu poslouží kroje nebo šátky, ale také třeba podsadový stan. Vaším mentálním filtrem může být odpověď na otázku: Vybaví se mi při pohledu na tuhle fotku některé z klíčových slov skautingu?
Aktivity by měly být vizuálně atraktivní a srozumitelné. A určitě uděláte dobře, když na fotce budou vidět emoce, jako je radost z dobrodružství, důvěra ve skautské kamarády nebo překvapení ze skvělé hry/aktivity. Nebo skautské dovednosti, třeba samostatnost nebo týmová práce.
Dávejte si pozor na to, aby většina vašich fotek nebyly jen nástupy nebo jiné “statické” scény. Zajímavá je akce, napětí, pohyb a atmosféra. Vyvarovat byste se měli také stereotypům: skauting není jen o trénování morseovky, uzlování nebo ochraně přírody.
Autentické zážitky obvykle přebijí profesionální a technicky dokonalou fotku, která zachycuje nudu.
Na záběrech nesmí být nahé děti a také nad fotkami v plavkách byste měli důkladně přemýšlet. Pamatujte, že rozhodnutí některých rodičů o nepovolení zveřejňování fotografií jejích dětí zaškrtnuté v přihlášce je závazné zákonem o ochraně osobních údajů.
Více informací: https://foto.skaut.cz/dobra-skautska-fotka/
Veřejnou galerii skautských fotek najdete na www.flickr.com/skaut .
Skautská videa najdete na www.youtube.com/czskaut