Příručka Z nevýhody výhoda
. Přehledně popisuje základní oblasti specifických potřeb dětí, ilustruje je na konkrétních příkladech a popisuje i se zřetelem na činnost skautských oddílů, jak s těmito dětmi vhodně komunikovat a pracovat. Najdeš zde i příručky o dalších tématech.
Aby byly zážitky pro všechny!
V Junáku – českém skautu je v současné době celkem hodně dětí s nějakým postižením. To pro nás může být zajímavou zkušeností – dozvíme se díky nim mnoho nového, zažijeme mnohdy nečekané věci, získáme přátele, kteří nás mohou o hodně obohatit.
ADHD – vím, co s tím?!
Možná jste se ve svých oddílech setkali se situací, kdy některé dítě je takříkajíc běsné: pobíhá kolem, nevnímá, co se mu říká, neposlouchá, ruší program a přitahuje konflikty a jiná nedorozumění. Jedná se pravděpodobně o dítě s ADHD – poruchou pozornosti s hyperaktivitou. Kdo se snaží řešit výchovné situace související s ADHD, ví, jak je to složité a vyčerpávající. Je pochopitelné, že po čase intenzivní práce s nevalným výsledkem vedoucí ztrácí trpělivost a propadá beznaději. A proto jsme pro vás připravili tuto příručku – abyste věděli, jak na to, a abyste viděli v práci s dětmi s ADHD smysl a měli z ní radost. I když žádné podobné zkušenosti dosud nemáte, může pro vás být příručka užitečná, protože poruchy pozornosti s hyperaktivitou se u dětí vyskytují stále častěji – a až jednou dítě s ADHD přijde do vašeho oddílu, budete připraveni.
Aspergerův syndrom
. Tato příručka vám může pomoci při práci s dítětem s Aspergerovým syndromem v oddíle. Tyto děti se mnohdy chovají zvláštně, nepřiměřeně, pro okolí nepochopitelně. Klasické, intuitivní výchovné metody u nich nezabírají. V příručce najdete teorii týkající se poruch autistického spektra a Aspergerova syndromu (dále také AS). Dozvíte se, proč jsou děti s AS jiné, proč se často chovají, jako by byly mladší, než jsou. Jedna kapitola je věnována problémovému chování a tomu, jak ho zvládat. Ve druhé kapitole popisujeme zásady, které je dobré uplatňovat při práci s dítětem s AS v oddíle. Nechybí ani odpovědi na nejčastější otázky vedoucích.
Společná dobrodružství
. České republice dnes žije více než 100 000 lidí v podmínkách takzvaného sociálního vyloučení. Téměř 40 000 z nich (tedy více než třetinu) přitom tvoří děti a dospívající. V místech, kde žijí, není dost možností k tomu, jak smysluplně trávit svůj volný čas. Často jim tak zbývají hry na ulici, bezcílné toulání, posedávání na veřejných místech za odsuzujícího pohledu kolemjdoucích. Pokud byste chtěli s vaším oddílem nebo roverským kmenem ukázat těmto dětem, že je možné hrát si i jiným způsobem, zjistit, že i s obyčejným balonem se dá zažít spousta skvělých chvil, nebo umožnit jim alespoň na krátkou dobu dostat se z míst, kde tráví většinu života, můžete uspořádat společnou akci vašeho oddílu s těmito dětmi. Není to však jednoduchá záležitost, kterou byste mohli podniknout ze dne na den. Pokud chcete, aby taková snaha byla úspěšná a nepřinesla víc škody než užitku, měli byste se na ni dostatečně připravit. Průvodcem k tomu, jak podobnou akci připravit, vám může být tato příručka.
Příručka o sociálním znevýhodnění v oddílech
. Příručka představuje hlavní oblasti, ve kterých se sociální znevýhodnění může projevit. Jde například o: děti z rodin s nízkým ekonomickým statutem, děti z nefunkčních rodin, děti v náhradní výchově, děti s odlišnou národností, mluvící odlišným jazykem, děti z odlišného náboženského a kulturního prostředí a nebo poruchy chování a emocí. U většiny oblastí jsou kromě praktických návodů, jak s těmito dětmi v oddíle pracovat uvedeny i příběhy dětí, které již chodí nebo chodily do skautských oddílů.
Odbor Skauting pro všechny
Hledáš radu, inspiraci, pátráš po možnostech, jak téma podpořit? Neváhej se obrátit na příslušný odbor Junáka – českého skauta.