Příroda
Co to znamená:
Příroda jako…
...výchovné prostředí: Učí kluky a holky samostatnosti, postarat se o sebe ve ztížených podmínkách. Dává příležitosti k sebepřekonání. Je také přirozenou tělocvičnou, laboratoří, tvůrčí dílnou, chrámem. Učí vnímat krásu, detail i velký celek.
...předmět zájmu: Skautský program zahrnuje poznávání přírody. Nejen jednotlivých přírodnin, ale také poznávání vztahů v přírodě nebo vlivu člověka na přírodu.
...předmětem péče a ochrany: Ve skautských oddílech učíme kluky a holky jak přírodu chránit a pečovat o ni. Ať už přímo jak pobytem přírodu nepoškodit, ale i jak jí naopak pomoci. Součástí života oddílu je tak šetrné chování, přemýšlení o souvislostech a dopadech na přírodu, ohleduplnost při programu nebo někdy dokonce aktivní ochrana ve spolupráci s odborníky.
… zdrojem citového a duchovního rozvoje: Příroda vybízí k rozvoji duchovního života. Svou jedinečností, neopakovatelností a krásou nám pomáhá objevovat hodnoty obsažené ve slibu a zákonu.
Co mi pomůže při práci v oddíle?
...benjamínky
Benjamínkům přinášíme příležitosti k pobytu v přírodě. Snažíme se, aby jim v ní bylo dobře. Jde především o prostředí ke hrám a zkoumání světa.
...vlčata, světlušky, žabičky
Vlčata, světlušky a žabičky pravidělně pobývají v přírodě a učí se základním dovednostem pobytu v přírodě - jak se obléct, na co si dát pozor. Poznávají přírodniny, zkoumají, jak příroda funguje. Učí se pojmenovat, co se jim v přírodě líbí. Osvojují si ohleduplné chování v přírodě a zjišťují, jak přírodě mohou pomáhat a neubližovat jí.
...skauty a skautky
Skauti a skautky se už umí v přírodě o sebe postarat, pravidelně v přírodě přespávají. Rozšiřují své znalosti o přírodě, a to nejen o přírodniny, ale také o souvislosti a vztahy v přírodě. Umí najít v přírodě to krásné, vnímají ji jako důležitou hodnotu. Učí se pojmenovat “duchovní působení” přírody. Učí se o svém vlivu na životní prostředí a o způsobech, jak tento vliv co nejvíc zmenšit.
... rovery a rangers
Mladší roveři a rangers pobývají v přírodě i v náročnějších podmínkách. Jsou si vědomi toho, že pobyt venku má pozitivní vliv na jejich zdraví. Znalosti o přírodě si prohlubují, ale hlavně dávají do souvislostí se snahou o šetrné chování a ochranu přírody.
Starší roveři a rangers si uvědomují, jaká pozitiva příroda poskytuje. Aktivně vyhledávají pobyt v přírodě a umí ji využívat jako prostor pro zamyšlení, překonání výzvy, udržení kondice … Mají povědomí o globálních problémech týkajících se životního prostředí. Snaží se aktivně snižovat negativní dopady svého jednání na přírodu a v tomto chování podporovat ostatní.
Všichni
- Jaké aktivity jste v oddíle naposled absolvovali venku?
- Kdy a jakými konkrétními způsoby využíváte přírodu jako výchovné prostředí? Například kdy je příroda tělocvičnou, kdy je tvůrčí dílnou, …
- Jak se vypořádáváte s výzvami, které pobyt v přírodě přináší? A jak jsou do těchto řešení zapojeni kluci a holky? Například špatné počasí, chybějící zdroj pitné vody, tepelná nepohoda, vaření jídla, …
- Jaký vztah mají kluci a holky k přírodě? Jak se konkrétně tento vztah projevuje?
- Mají kluci a holky v rámci programu objevovat a sdílet v přírodě: oblíbená místa, přírodniny, které se jim líbí, jev, který je zaujal?
Benjamínci, vlčata, světlušky, žabičky
- Umí si kluci a holky v přírodě hrát? Jakými konkrétními způsoby si hrají?
- Jak se kluci a holky k přírodě chovají? Vědí jaká pravidla dodržovat a proč?
Skauti a skautky, roveři a rangers
- Jak zajistíte, aby kluci a holky chápali náš dopad na přírodu? Jaké věci můžete udělat, abyste omezili dopad svých aktivit na životní prostředí?
- Učíte kluky a holky, jak využít možnosti duchovního rozvoje v přírodě? Například jak v přírodě meditovat, rituály s přírodní symbolikou, čtení knih E. Setona, Karpatských her ...
Vymyslete si vlastní otázky týkající se vašeho programu.
Metodika Příroda kolem nás - popisy jednotlivých oblastí výchovného programu, Konkrétní tipy na programy, konkrétní tipy jak na jednotlivé výchovné kategorie.
Oblast Příroda kolem nás - jistota, že zahrnete to nejdůležitější z tohoto prvku.
Chystám program: oblast Příroda kolem nás
Vlčci a světýlka (světlušky, vlčata a žabičky)
Odborky (skauti a skautky, roveři a rangers)
Články na téma Příroda v časopisu Skauting
Články s tagem příroda v časopise BenJáMína
Články s tagem příroda v časopise Světýlko
Články s tagem příroda v časopise Skaut
Články s tagem příroda v časopise Roverský kmen
Projekty, akce, programy na klíč
Výpravy za dobrodružstvím Miloše Zapletala - Zeta
Materiály, kde se víc dozvím o přírodě: Rozcestník pro přírodovědné vzdělání skautských vůdců
Metodika k přípavě programů zaměřených na přírodu (pro začínající rádce, rádkyně a vedoucí)
Text vznikl s využitím Stanov Junáka-českého skauta a Programových tezí náčelnictva . Dále za pomoci metodiky Příroda kolem nás , příručky Základní charakteristiky skautingu a příručky O skautské metodě od WOSM (2019) a “The adventure begins” pomůcek od skautů z Austrálie.