( Aktuální )
Zveřejněno 25. 6. 2025
Martina Hanyková
KÚJ – program tým, stezky, odborky, kompetence
martina.adamcova@skaut.cz
Zodpovědná osoba: Barbora Tichavová (Rozárka)

Časopis Ben Já Mína

Ben Já Mína je ilustrovaný časopis pro děti ve věku 4–7 let. Je o partě kamarádů Benovi, Míně, dalších dětech, vedoucí Jance a jejich dobrodružstvích. I nečtoucí kluci a holky s pomocí vedoucího hravě zvládnou všechny úkoly v oblastech, jako je tvoření, pokusy, vaření, poznávání místa, kde žijeme, vyprávění, příroda, desková hra a mnoho dalších. Nadchne ty, kteří rádi skotačí, i ty, kteří raději bádají nebo tvoří. K časpoisu je možné si zakoupit i karty Ben Já Mína  - sadu inspiračních aktivit dovnitř i ven.

Časopis Ben Já Mína má se snaží naplňovat tyto cíle:

  • Ročník časopisu nabízí aktivity ze všech 6 oblastí programu benjamínů (souhrnně za všechny čísla).
  • Časopis rozvíjí estetické vnímání světa, nabízí neprvoplánový obrazový doprovod, v rámci ročníku používá ilustrace více ilustrátorů.
  • Časopis nabízí v ročníku alespoň 4 aktivity z každé kategorie: pohybové, zvídavé, tvořivé a rukodělné, hudebně-dramatické, seberozvojové, reálná činnost, svobodná hra. (Vychází z metodiky pro vedoucí benjamínků).
  • V každém čísle jsou alespoň 3 aktivity z programových listů. Za ročník jsou využity všechny typy aktivit, se kterými listy pracují (tvořivé, reálná činnost, ...).
  • Aktivity v celém ročníku jsou převážně skupinové a snadno použitelné na schůzku.
  • Časopis může přinášet informace a aktivity z jiných oddílů benjamínků (vhodnou formou).
  • V rámci ročníku časopis seznamuje se skautským hnutím, např. základní skautskou symbolikou - lilie, šátek, názvoslovím (benjamínci, vlčata, světlušky, …) a dalšími skautskými reáliemi.
  • Aktivity a další obsah v časopise jsou přiměřené věku benjamínků. Pokud je riziko nepřiměřeného pojetí aktivity, je v metodice vysvětleno, jak aktivitu provést přiměřeně věku.

Jak s časopisem pracovat? Pomůže metodika

Ke každému číslu vychází metodický materiál , kde najdete rozvedení rubrik, doplňující komentáře a další nápady, jak s rubrikami pracovat. K tomu všemu dva rozšiřující texty o tom, jak s předškoláky pracovat - ty můžete využít i mimo práci s časopisem. 

Jak metodiku využít?

  1. Projdi si časopis a přečti metodiku. Pro tebe, jako vedoucího, je metodika důležitější než časopis. Je úplně v pořádku některou z aktivit vyřadit, když se na ni necítíš, případně si ji upravit. 
  2. Připrav dramaturgii schůzky. Můžeš pracovat s metodikou bez časopisu, metodiku si přečíst a pracovat přímo s časopisem, najít si aktivitu a schovat si ji na jindy nebo různě všechny způsoby kombinovat.

Konkrétní příklad využití metodiky k časopisu (konkrétně Ben Já Mína a rybník - duben 2024) popsal článek v časopisu Skauting duben 2024 zde .

Existuje i facebooková skupina , ve které se můžete s ostatními dělit o to, co se vám při práci osvědčilo, můžete ostatní inspirovat svými nápady nebo ji využít pro sdílení k tématu práce s benjamínky. 

Starší čísla můžete najít v archivu.

Ben Já Mína karty

Karty BenJáMína je soubor sta karet s připravenými aktivitami dovnitř i ven. Na přední straně je ilustrace, která má dětem přiblížit hru. Zadní strana obsahuje podrobný popis aktivit a piktogramy pro snadnější přípravu programu. 

Byla tato stránka užitečná?
Děkujeme!
Pomozte nám Křižovatku vylepšit!

Prosím napiš nám, co je na této stránce špatně. Co chybí, či přebývá. Co je nejasné. Co jsi hledal. Doporučujeme vyplnit kontakt, obzvláště, pokud očekáváš reakci. Budeš-li chtít, napiš nám i něco o sobě – kolik ti je let, jakou funkci ve středisku/oddíle máš a odkud jsi.