( Aktuální )
Zveřejněno 31. 3. 2022
Petra Bašová – Fidla
koordinátorka personalistických projektů
petra.basova@skaut.cz
Zodpovědná osoba: Jana Jirasová – Prcek

Úspěšná spolupráce - tipy jak začít s dobrovolnickou dohodou

Čas strávený společně diskusí nad podobou dobrovolnické dohody je časem, který věnuješ lidem ve svém týmu. A právě o ně jde vždy až na prvním místě. Co když jsi dosud o dohodě jen slyšel/a a nemáš s ní praktickou zkušenost? Podívejme se na to, jak s dohodami u vás v týmu začít.

Tipy pro zahájení práce s dobrovolnickou dohodou

Co si konkrétně představit, mluvíme-li o dobrovolnické dohodě? Ve zkratce by se dala popsat jako jasné domluvení se na tom, jak bude vaše spolupráce vypadat.

O tom, jak dohoda funguje a jaké výhody to přináší, se více dočteš zde. Doporučujeme ti si vytisknout metodiku, při práci s dohodou se ti bude opakovaně hodit.

Práce s dobrovolnickou dohodou není nijak složitá věc. Přesto stojí v začátcích několik překážek.  Může ti napoprvé připadat trochu zvláštní přijít za kamarádem, se kterým už roky v týmu spolupracujete, a najednou se chtít začít bavit do hloubky o spolupráci. A na závěr si to ještě celé sepsat.

Není divu, pokud při této představě znejistíš. Ve chvíli, kdy lidé v tvém týmu pochopí, jaký je smysl dohody a k čemu slouží, rádi práci s dohodou vyzkouší.

Své obavy nejlépe rozptýlíš tím, že s dohodami prostě začneš. Není to žádná věda, hurá do toho!

Na cestě k dobrovolnické dohodě je nejtěžší začít. Až uděláš první krok a sejdeš se s prvním členem týmu, zjistíš, jak to funguje, a budeš si jistější. Vyber si na první povídání o spolupráci někoho, s kým je ti dobře, s kým si rozumíš, koho dlouho znáš. Nebo toho, kdo pomáhá tvému týmu jen něčím malým, aby pro vás bylo snadné si zodpovědnosti, úkoly a podmínky spolupráce zformulovat.

Určitá formálnost, která z pojmu „uzavřít dohodu” může zavánět, dokáže mnohé lidi odradit. Nedělej z dohody byrokratickou záležitost. Jejím smyslem není sepsat detailní smlouvu. Jejím cílem je, abyste ty a tvůj partner věděli, jaké máte možnosti, vzájemná očekávání a jak spolu budete spolupracovat. Dobrá dohoda a opakovaná diskuze nad ní má zajistit, aby lidé v týmu byli se spoluprací spokojeni, dělali alespoň z části to co je baví, to co jim jde a měli prostor si o to říct. Zapsat si na konci diskuse závěry vaší dohody má především praktické důvody.

Abys nemusel/a příliš času trávit vymýšlením, jak má dohoda vypadat, může ti pomoci prázdný vyplnitelný vzor, kam můžete domluvenou dohodu rovnou zapsat. Je na vás, jestli se rozhodnete tento vzor využít. Můžete si vytvořit vlastní formulář, který vám bude lépe vyhovovat, sepsat si dohodnuté body do mailu ... Forma je na vás. Důležitá je dohoda vás dvou.

Parťákovi, se kterým se chystáš uzavřít dohodu, nasdílej předem otázky k zamyšlení. Doporučené otázky najdeš v metodice, např.:

  • Čeho bys chtěl/a dosáhnout?
  • Za co (ne)chceš být zodpovědná?
  • Na co se ve své roli/funkci těšíš a z čeho máš obavy?
  • Jaké zkušenosti a dovednosti do své role/funkce přinášíš a jaké nové bys chtěl/a získat?
  • Kolik času můžeš a chceš své roli/funkci věnovat?
  • Jak ti v tvé roli/funkci můžeme já a ostatní členové týmu pomáhat?
  • S kým potřebuješ seznámit? Co potřebuješ předem zjistit?
  • Jak dlouho se budeš chtít své roli/funkci věnovat (ze současného pohledu - je jasné, že věci se mohou v budoucnu změnit)?

Poté vás už čeká jen se spolu sejít a prostě si popovídat.

Ke směřování diskuze a především k tomu, abyste na něco důležitého nezapomněli, vám dobře poslouží tato osnova:

  1. Nasdílejte si vzájemně představy o daném úkolu, roli, projektu.
  2. Pojmenujte hlavní zodpovědnosti dané role, klíčové body náplně práce.
  3. Odhadněte časovou náročnost úkolu.
  4. Domluvte se, jaká podpora je k úkolu zapotřebí, kdo a jak ji poskytne.
  5. Projděte otázky svěřené odpovědnosti (za děti, majetek, jméno organizace apod.).
  6. Určete, na jak dlouho dohodu uzavíráte.
  7. Domluvte se, kdy se k dohodě vrátíte a budete společně hodnotit úspěšnost vaší spolupráce.

Pro inspiraci, jak taková konkrétní dohoda může vypadat, se můžeš podívat na několik příkladů:

  • dohoda vedoucího střediska s vedoucím oddílu
  • dohoda vedoucího střediska s výchovnou zpravodajkou
  • dohoda vedoucího střediska se správcem střediskového majetku

No a to je celé! Teď už víš, proč a jak u vás začít s dobrovolnickou dohodou.

Přejeme ti odvahu k zavedení dohody ve tvém týmu a mnoho radosti při práci s lidmi.

Pokud bys měl/a jakýkoliv dotaz k dohodám nebo s námi chtěl/a  sdílet své zkušenosti se zaváděním dohody a její fungování u vás v týmu, napiš na lide@skaut.cz .

Byla tato stránka užitečná?
Děkujeme!
Pomozte nám znalostní bázi vylepšit!

Prosím napiš nám, co je na této stránce špatně. Co chybí, či přebývá. Co je nejasné. Co jsi hledal. A budeš-li chtít, napiš nám i něco o sobě – kolik ti je let, jakou funkci ve středisku/oddíle máš a odkud jsi.