Toto je pouze náhled.
( Aktuální )
Zveřejněno 9. 2. 2024
Jaroslav Petřík (Australan)
KÚJ – koordinátor výchovných zpravodajů
jaroslav.petrik@skaut.cz
Zodpovědná osoba: Jana Jirasová (Prcek)

Hodnocení kvality ve SkautISu – zpětné zrcátko

Stejně tak, jako používá řidič auta své zpětné zrcátko, využij i ty nástroj hodnocení kvality ve SkautISu. Ohlédni se, vyhodnoť situaci a výstupy zařaď do budoucích aktivit. Jde o efektivní cestu, jak včas odhalit slabá místa a posílit spolupráci v týmu.

Hodnocení kvality můžete využít s celým týmem k vyhodnocení činnosti oddílu, organizační jednotky i větších akcí s pomocí SkautISu. Systém automaticky rozpozná sporné oblasti (kde se jako tým neshodnete) a slabá místa. Sám také navrhne možné cesty, jak tyto oblasti zlepšit. Stačí pozvat tým k zamyšlení a pak se domluvit na termínu společné diskuse. 

Hodnocení kvality lze provést pro: 

  • Jednotky (Družina, Oddíl vlčat a světlušek, Oddíl skautů a skautek, Věkově smíšený oddíl, Středisko, Okres, Kraj, TDC, KÚJ, VRJ, HKVS, NJ)
  • Akce (Tábor, Rádcovský kurz, Čekatelský kurz, Čekatelský lesní kurz, Vůdcovský kurz, Vůdcovský lesní kurz)

Proč provádět společné hodnocení ve SkautISu:

  • Zjistíte přesně, co je potřeba zlepšit a za co se můžete pochválit. Odhad, nepodložený daty, může být zcela lichý a výsledky mohou občas dost překvapit.
  • Podpoříte týmového ducha. Získáte názor každého člena týmu a společně budete hledat možná zlepšení. Učíte se hodnotit, ale i naslouchat a hledat kompromisy. 
  • Hodnotíte s pomocí předdefinované škály – díky jasně určeným kritériím snadno poznáte, ve kterých oblastech jste na tom dobře a které potřebujete posílit. 
  • Pro společnou diskusi vám SkautIS pomůže vybrat pouze ty oblasti, kterým je třeba se věnovat, Navrhne také možná řešení. Ušetříte tak spoustu času. 
  • Společně si určíte priority, na které se v příštím období zaměříte. To je silnou motivací k jejich plnění. 
  • Při dalším hodnocení za rok nebo za dva jasně uvidíte, co se vám podařilo zlepšit a na čem je potřeba ještě zapracovat. 
  • Pomáháte zlepšovat nejen činnost vaší jednotky, ale celého našeho hnutí. 

Pokud tvému týmu nesedí hodnocení ve SkautISu a raději byste hodnotili třeba na pařezu u táborové louky, koukněte na Semafor. Nenabízí sice škálu kritérií, ale obsahuje podnětné otázky, které rozproudí diskusi. Výstupy si odnesete na přehledném archu, který pověsíte v klubovně. Semafor je připraven pro oddíly a pro tábory. 

Hodnocení kvality existuje i v papírové verzi pro tisk , ale v takovém případě se stává dost nemotorným (výhodou hodnocení ve SkautISu je automatická analýza, kterým oblastem je třeba se věnovat - značně to uspoří čas). Upozorňujeme také, že pro Hodnocení kvality oddílu je papírový dotazník ve staré verzi z roku 2016, revidovaná verze z roku 2020 není dokončená. Pokud bys jej využil, ozvi se na kvalita@skaut.cz .

Jsem členem týmu a chci vyplnit hodnocení ve SkautISu 

Při společné reflexi jde hlavně o diskusi a vyjasnění názorů, pohledů a přístupů v rámci týmu, který hodnocení provádí. Proto je nejlepší, když každý člen týmu své vlastní hodnocení promyslí a zaznamená. A to ještě předtím, než se pustí do diskuse a srovnávání svých názorů s ostatními.

Postupuj podle Návodu k vyplnění individuálního hodnocení. Konkrétního hodnocení založí vedoucí tvého týmu a pošle ti na něj odkaz. 

Jsem vedoucí týmu a chci připravit společné hodnocení

  • Pročti si návod a založ nové hodnocení ve SkautISu. 

  • Svému týmu pošli výzvu, ať na záložce Kvalita -> Hodnocení ve SkautISu založí a vyplní své individuální hodnocení. Nezapomeň přiložit návod a stanovit termín k jeho odevzdání. Je fajn taky rovnou poslat pozvánku ke společné diskusi. 
  • Hodnocení pomocí elektronického formuláře je jednoduché, pohodlné a efektivní. Každý si hodnocení vyplní sám, k odpovědím se může vracet a vše si dobře promyslet. 
  • Před termínem společného setkání přímo ve SkautISu zkontroluj, kdo hodnocení už odevzdal, a opozdilcům pošli připomínku. 

  • Vyber vhodný termín – např. po skončení roku (skautského či kalendářního) a před zahájením roku dalšího.
  • Zajisti vhodné místo – ideálně jiné, než kde se běžně setkáváte, aby to pro vás bylo netradiční. Může to být vypůjčená klubovna, zahrada i ohniště.
  • Sežeň potřebné vybavení – třeba dataprojektor pro promítání výsledků na velkou zeď nebo flipchart na zaznamenávání odpovědí.
  • Zajisti občerstvení –  poskytne dostatek energie a zajistí příjemnou atmosféru.
  • Vyber moderátora (ideálně někoho jiného, než je vůdce), který bude řídit diskusi a hlídat čas.
  • Každému pošli s dostatečným předstihem pozvánku - nejlépe společně s odkazem na již založené hodnocení (a návodem na jeho vyplnění) a požádej o individuální vyplnění před termínem setkání. 

  • Před společným setkáním nahraj souhrn indiviuálních hodnocení do společného hodnocení. Systém ti označí:

    • Jasné body – všichni se shodli na odpovědi.
    • Nejasné body – většina se shodla na odpovědi (ale v diskusi je potřeba převládající názor potvrdit). 
    • Problematické body – odpovědi byly hodně rozdílné (a v diskusi si musíte vše vyříkat a shodnout se na společném názoru). 
  • Na společném setkání vás čeká diskuse o nejasných a problematických bodech. Budete společně hledat variantu, kterou pak označíte do společného hodnocení. Bez toho hodnocení nelze uzavřít a nedostanete se k výsledkům.
  • S moderátorem se dohodni, kterým bodům se budete ve společné diskusi věnovat prioritně a kolik času můžete každému z nich věnovat tak, abyste zvládli společné hodnocení ve vymezeném čase dokončit.

  • Dohodněte si pravidla - např. jak dlouho se můžete zdržet u každého bodu, kolik minut může mluvit jeden řečník, či jak zajistíte prostor všem.
  • Moderátor prochází prioritní body a usměrňuje diskuzi u odpovědí, kde jste se neshodli. Společně hledáte shodu - výslednou odpověď lze zaznamenávat rovnou do tabulky celkového hodnocení pod odkazem Zobrazit hodnocení
  • Pokud se tým dlouho nedokáže shodnout na jedné odpovědi, dohodněte se, co se sporným bodem provedete (např. určíte někoho, kdo bude mít poslední slovo, nebo téma zaparkujete na později). 
  • Při hodnocení dbejte na duševní i fyzickou pohodu (přestávka a občerstvení určitě nebudou na škodu). 
  • Po dokončení společného hodnocení si prohlédněte výsledky zobrazené do užitečných grafů. Nemáte-li už sílu společně projít doporučení a rozdělit si úkoly, dohodněte se na příštím setkání. 

  • Zamyslete se společně nad tím, jak s výsledky naložíte a co je třeba udělat pro to, abyste se v problematických oblastech posunuli k lepšímu. Doporučení a nápady upravte pro potřeby vašeho týmu, aby byly dosažitelné.
  • S pomocí vygenerovaného pracovního listu „Jak dál?“ si určete, na co se příští rok zaměříte. Oblasti, na kterých chcete zapracovat, zařaďte do svého dlouhodobého plánu.