Dotace na vzdělávací akce
Výše dotace na osoboden se odvíjí od typu vzdělávací akce, který udává Řád pro vzdělávání činovníků a činovnic. Pro daný kalendářní rok stanovuje výši dotace Směrnice ke vzdělávacím akcím. Vydává ji zpravodaj pro vzdělávání zpravidla v průběhu listopadu - prosince předchozího roku.
Jak získat dotaci na vzdělávací akci?
Dotovány jsou pobytové dny (osobodny) účastníka, který je zároveň členem Junáka – českého skauta a který v daném kalendářním roce dosáhne min. 15 let. Účastníkem se rozumí pouze osoba, která se na akci přijela vzdělávat, tedy frekventant. Pro účely dotací se za účastníky nepovažují stálí instruktoři, členové organizačního týmu apod.
Pro udělení dotace je až na výjimky nutné zpracovat projekt akce, který posuzuje Odbor pro vzdělávání činovnic a činovníků. Více též ve Směrnici ke vzdělávacím akcím.
Veškerá administrativa (žádost, rozhodnutí, vyúčtování, potvrzení) dotace probíhá ve skautISu. (V případě nejasností najdete návod v Nápovědě SkautISu.)
Výše dotace je určena částkou na osobu a den (tzv. osoboden). Skutečná výše dotace se stanovuje na základě skutečné účasti přijatých účastníků na jednotlivých částech kurzu.
Zároveň poskytnutá dotace může činit maximálně 70 % nákladů akce, které prokazatelně vznikly v období mezi 1. 1. až 15. 12. daného roku.
Dotace se vždy vztahuje k jednomu kalendářnímu roku. Víceleté kurzy to musí zohlednit ve své žádosti ve Skautisu. Rozpočet i vyúčtování dotace u víceleté akce je za každý rok zvlášť (v projektu doporučujeme nastínit rozpočet celé akce). O dotaci na setkání v následujícím roce je potřeba požádat znovu na začátku následujícího roku.
Pro každý kalendářní rok je vydávána nová Směrnice ke vzdělávacím akcím, tzn. že pro kurz probíhající ve dvou kalendářních letech budou platit dvě různé verze směrnice.
Hlášení akce a žádost o dotaci:
- nejpozději 1 měsíc před zahájením akce
- nejpozději však do 30. 9. v daném roce
Vyúčtování:
- 2 měsíce po ukončení akce, nejpozději však 15. 12.
Informace o skutečné účasti na akci s přidělenou dotací:
- po každé části akce je třeba nejpozději do 14 dnů zadat do skautISu přehled skutečné přítomnosti účastníků
Dotaci ve skautISu schvaluje zpravodaj pro vzdělávání.
Dotace je poskytnuta pořádající OJ na základě rozhodnutí o poskytnutí účelové dotace, které se vystavuje po schválení žádosti. Toto rozhodnutí musí potvrdit statutární zástupce jednotky ve SkautISu.
Běžně se zasílá záloha ve výši 80 % předpokládané dotace převodem na účet pořádající jednotky nejpozději 14 dní před začátkem první části akce.
V případě zasílání zálohy dotace, je částka standardně počítána podle předpokládaných osobodnů.
Pokud o zálohu nepožádáte, dotaci zašleme po vyúčtování a uzavření dotace ve skautISu, tedy stejně jako se posílá případný doplatek k záloze. V případě, že nevyčerpáte celou zálohu, přeplatek vracíte též po uzavření dotace.
Vyúčtování dotace se zadává do skautISu do 2 měsíců po skončení projektu, nejpozději ale do 15. 12. (v případě, že akce skončí po termínu 15. 10.). Součástí vyúčtování je závěrečný rozpočet. Vyúčtování akce nemá vykazovat zisk ani ztrátu. V případě ztráty z akce doporučujeme doplnit částku do příjmové strany “vlastní zdroje OJ”. Povinně vyplníte seznam dotovaných dokladů s dostatečným popisem, ale výrazně doporučujeme nahrát sken/fotku dokladu pro možnost snazší kontroly. Na závěr po odevzdání vyúčtování jej zkontroluje revizní komise jednotky a potvrdí i její statutární zástupce (i to musí proběhnout ve stanovené lhůtě 2 měsíců).
Nikoliv, dotace nelze čerpat na ty části vzdělávacích akcí, které se konají mimo území České republiky.
Odevzdat vyúčtování dotace můžete až po poradě, ale musíte to stihnout do 2 měsíců od poslední části s účastníky, tedy od posledního termínu akce uvedeného ve skautISu v daném roce. Tzn. že i dotovatelné náklady porady lze vyúčtovat v dotaci. Např. občerstvení instruktorů na poradě není dotovatelné, neboť se nejedná o stravování účastníků. Lze dotovat cestovné na porady. Na poradách týmu již po kurzu lze dotovat i materiál, kterým se například doplňují spotřebované zásoby.
Zkontroluj svoji skautISovou roli, v které právě pracuješ (což bývá nejčastější příčina potíží). Založit novou žádost může pouze:
- vedoucí/admin jednotky,
- vedoucí/admin akce,
- správce dotací jednotky,
- správce akcí jednotky,
- hospodář jednotky,
- hospodář akce.
Roli ti může přidělit vedoucí/admin jednotky. Případně zkontroluj, zda máš vyplněné všechny nutné informace, které jsou požadovány.
Pokud to nepomohlo, zkus nápovědu SkautISu nebo kontaktuj skautISovou podporu podpora@skaut.cz .
Rádcovské kurzy nejsou akcí vzdělávání činovníků, dotační podporu na ně je možné získat prostřednictvím skautských krajů.