( Aktuální )
Zveřejněno 14. 6. 2021

Jak na klasická média

Co by mohlo novináře zajímat, o čem rádi píší? 

  • Inovativní a netradiční akce, které se dějí poprvé, prostě novinka.
  • Nebo naopak takové, za kterými stojí dlouhá tradice. Líbí se jim, když má událost souvislost s regionem, a můžou se jí zúčastnit místní lidé. 
  • Ocení, když akce přináší prospěch veřejnosti (sázení stromů, aktivity pro seniory).
  • Výhodou může být dobré načasování: zajímavé datum, mezinárodní den. 
  • Fotogenická a opravdu akční událost.
  • Novináři také rádi píší o změnách (např. v porovnání s minulými lety), inovacích, rekordech nebo zajímavých počtech. 
  • Líbí se jim děti, které se samostatně pustí do nějaké činnosti,  
  • Ze všeho nejraději mají konkrétní zajímavé příběhy lidí: může to být místní rodák, významná osobnost, skaut či skautka, kteří v něčem vynikají.

Jaká média vybrat

  • Zajděte občas do trafiky a kupte si místní vydání novin. Je důležité vědět, jaká je skladba obsahu, abyste se do ní mohli lépe strefovat.
  •  Z tradičních médií můžete zkusit oslovit místní redakce České televize a Českého rozhlasu, regionální Deníky a Týdeníky, 5+2, obecní zpravodaje, weby, kam si místní obyvatelé chodí pro informace. 

Dobrá fotografie dokáže divy

Na dobrou fotku taky většinou potřebujete někoho, kdo umí víc než mačkat spoušť. Vyplatí se předem vytipovat fotografa a poprosit ho o dokumentaci. Dobrou fotku, kterou mohou v médiích použít, pak poznáte podle toho, že má dostatečnou kvalitu, jednoznačně je z ní poznat, že šlo o událost pořádanou skauty nebo kde byli skauti jako účastníci, a když se na ni podíváte, napadne vás automaticky některé z našich klíčových slov.

Jak komunikovat s novináři 

  • S novináři přijdete do kontaktu buď po telefonu, nebo přímo na nějakém setkání, při rozhovoru či na akci, kterou pořádáte. Pozvánky telefonem zrovna nemilují, ale když už je zaujmete, jsou rádi, že dostanou zajímavé informace. 
  • Volejte v dobrou dobu (třeba po obědě, víte jak se to má s hladovými lidmi), připravte si předem body, které chcete probrat, jasně se představte.
  • Při osobním setkání si už  doma rozmyslete, na co byste se sami sebe v roli novináře ptali. A pak se zkuste zamyslet a v duchu si odpovědět. Dávejte si pozor na vycpávková slova, mluvte pomalu a v krátkých větách, nepřehánějte to s vtipy a využijte dobře čas, který máte (je ho málo). Vyhýbejte se používání skautského slangu, poslouchají vás lidé, kteří o skautingu třeba nic neví :).
  • Nezapomeňte, že nejjednodušším poznávacím znakem skautů je šátek a je fajn, když ho máte nejen vy, ale taky všichni ostatní, se kterými přijde veřejnost a novináři do styku.

Pokud se opravdu rozhodnete do aktivní práce s médii pustit, může to vyžadovat i malou změnu přemýšlení a debatu ve vaší jednotce. Třeba jste totiž doteď vůbec nepořádali žádné akce pro veřejnost nebo se děly v místním kulturáku, kde se prostě nedá udělat dobrá fotka. Máte-li shodu na tom, že vám oslovování médií připadá jako důležitá věc, vyplatí se udělat malé plánování a podívat se přitom na vaši činnost očima novináře, zkusit vytipovat věci, které by je mohly zajímat, a třeba trošku změnit ty stávající tak, aby byly atraktivnější.

Kam se obrátit pro radu

A jak to vůbec v Junáku – českém skautu s komunikací funguje? Na Ústředí je tým, který se věnuje externí i interní komunikaci, jeho součástí je i skautská tisková mluvčí. V jednotlivých regionech pak často fungují lokální mediální zpravodajové a zpravodajky, a to na různých úrovních – ve středisku, na okrese nebo na kraji. Vyměňují si mezi sebou nápady, příklady dobré praxe, šablony tiskových zpráv a tipy na akce, které by mohly novináře zajímat. Pokud by vás lákalo zkusit si práci mediálního zpravodaje/zpravodajky, neváhejte se nám ozvat! Rádi vám se vším poradíme a pomůžeme.

Jak s médii pracovat? Jak napsat tiskovou zprávu nebo poznámku? Co si obléci do televize? Na co si dát pozor?

Přečtěte si v pravidelně aktualizované online příručce.

Byla tato stránka užitečná?
Děkujeme!
Pomozte nám znalostní bázi vylepšit!

Prosím napiš nám, co je na této stránce špatně. Co chybí, či přebývá. Co je nejasné. Co jsi hledal. A budeš-li chtít, napiš nám i něco o sobě – kolik ti je let, jakou funkci ve středisku/oddíle máš a odkud jsi.