Vedu benjamínky
Vedu benjamínky
V dnešní době mnoho dětí ztratilo možnost si volně a svobodně hrát. Jsou zvyklé na čas organizovaný dospělými. Děti často znají pouze školu, kroužky a spánek. Na svobodnou hru nemají ani čas, ani prostor.
Význam svobodné hry
„Svobodná hra dětí má ale zásadní význam v jejich dětství a dospívání. Pomáhá jejich fyzickému, duševnímu, společenskému, emočnímu i rozumovému rozvoji. Učí je tvořit, plánovat, rozhodovat se, dávat a brát, naslouchat druhým, vyjednávat, kontrolovat své impulzy, překonávat překážky a přináší spoustu dalších dovedností, které pak jen obtížně získávají jakýmkoliv jiným způsobem. Svobodná hra jim dává radost, smích a pocit uspokojení ze života. A dovoluje jim, aby objevily své silné stránky, našly vlastní sebe-vědomí a staly se samy sebou.“
DANIŠOVÁ, Justina a DANIŠ, Petr. Svobodná hra: jak nechat vyrůst radostné, odolné a samostatné děti.
Aby mohla být svobodná hra opravdu svobodná, je potřeba, aby děti dostaly volný nestrukturovaný čas, prostor (více či méně vymezený) a volný materiál, který mohou využít, dle své fantazie. Volný prostor vnímejme nejen jako místo, kde se hra odehrává, ale i jako bezpečné prostředí. Bezpečnost není jenom o fyzickém nebezpečí, ale také o tom psychickém. Při volné hře by benjamínci neměli být hodnoceni za to, jak si hrají a co dělají. Zároveň je dobré, když je v dosahu vedoucí, na kterého se v případě potřeby mohou obrátit. Není dobré přehltit holky a kluky velkým množstvím materiálu. Lepší je spíše méně věcí a obměňovat je. Vhodným materiálem může být téměř cokoliv. Věci, které najdeme v klubovně: kostky, provázky, krabice, šátky, uzlovačky, pingpongové míčky, kolíčky, papírové ruličky, … Věci, které můžeme najít venku: cihly, prkna, špalky, klacky, dřevěné odřezky, přírodniny (kameny, klacky, různé plody, sníh, led, hlína, bláto, … ).
Tipy jak na svobodnou hru u benjamínků získáte v PŘIPRAVOVANÉ metodice Benjamínci – První skautská dobrodružství.
Více o Svobodné hře si také můžete přečíst například v knize Svobodná hra: jak nechat vyrůst radostné, odolné a samostatné děti od Justiny a Petra Danišových.
Skrz vhodné příběhy mohou benjamínci lépe pochopit svět a vztahy v něm. Symbolický rámec podporuje provázání aktivit, ohraničuje určitý programový úsek (hra, schůzka, celoroční hra, celotáborová hra), motivuje a vede děti správným směrem. Je dobré vybírat témata a příběhy, které ukazují správné chování a podporují tak náš aktuální výchovný záměr. Např. jak se chová dobrý kamarád, proč je důležité hrát fér, proč je potřeba poslouchat rodiče a respektovat pravidla, proč je rozdílnost a jedinečnost každého z nás důležitá nebo že i rostlinky a živí tvorové zasluhují naši ochranu a péči a mnohé další. Příběhy pomáhají dětem poznávat vztahy a hodnoty skrz fantazijní svět a postavy, které jsou jim blízké. Je to vedle vlastního příkladu další možnost, jak děti učit vyšším hodnotám, které jsou základem skautingu.
Pozor na strašení dětí nadpřirozenými bytostmi, jako jsou strašidla, bubáci, čerti a jim podobní. Fantazie benjamínků nemá hranice a tyto představy pro ně mohou dosáhnout hrůzostrašných obrysů.
Jak vybrat dobrý symbolický rámec?
- Volte jednoduché příběhy.
- Pozorujte, na co si benjamínci rádi hrají během volné hry.
- Pokud vyberete dějový symbolický rámec, ujistěte se, že všechny děti znají jeho příběh.
- Ujistěte se, že základní pojmy, prostředí příběhu a vlastnosti postav jsou pro děti uchopitelné a snadno představitelné.
- Hodnoty uložené v příběhu symbolického rámce je třeba přibližovat skrze konkrétní jednání postav.
- V příběhu, který tvoří symbolický rámec, by mělo být jednoznačně zřejmé, které postavy jsou dobré a které špatné.
- Je důležité dbát na to, aby kladní hrdinové v příbězích symbolických rámců jednali skutečně eticky.
Náměty na symbolické rámce:
- Pohádky (boj dobra se zlem, pomoc slabším, pohádkové bytosti) a příběhy (z fantazijního i z reálného věta)
- Cesty a výpravy – poznávání cizích zemí či zemí fantazie, záchranná mise
- Zvířata a život v přírodě – poznávání
- Reálný svět – jak je co vyrobeno, povolání, běžné situace, které děti zažívají.
Název
Název „benjamínci“, tzn. „ti nejmladší“, nese odkaz na zakladatele našeho hnutí – Antonína Benjamína Svojsíka.
Benjamínci a družinový systém
Benjamínci jsou často na programy rozděleni do krátkodobých skupin, kde si mohou vyzkoušet různé role. Termíny družina ani šestka se u benjamínků nepoužívají, přestože můžeme větší skupinu benjamínků rozdělit i na stálé menší skupinky. Používá se slovo skupina. Ve skupině jsou benjamínci podporováni k vytváření nových přátelství. Benjamínci mohou mít, stejně jako družina u starších věkových kategorií, svůj vlastní pokřik. Mohou s ním např. zahajovat a ukončovat schůzku.
Slib a zákon
Benjamínci nemají zákon a slib. Ve skupině si společně stanovují pravidla, která se učí chápat a dodržovat. To je předpokladem toho, aby se ve věku vlčat a světlušek začali seznamovat a chápat zákon vlčat a světlušek a skládali svůj první slib. U benjamínků klademe důraz hlavně na budování pocitu sounáležitosti se společenstvím, které má své hodnoty a symboly. Kromě programu vztahujícího se k pravidlům (první seznámení s dodržováním pravidel, nastavování hodnot apod.) benjamínky seznamujeme se skautskými symboly (na úrovni poznám a spojím se skautingem) a také s dalšími členy střediska (společné akce s vlčaty/světluškami/žabičkami, vhodné střediskové akce apod.)
Metodická podpora pro vedoucí benjamínků se skládá ze skautských kompetencí a jejich projevů pro věkovou skupinu benjamínků, Programových listů pro benjamínky, metodiky Benjamínci - První skautská dobrodružství, metodiky k časopisu BenJáMína a víkendové akce Sejdeme se na Pěšince.
Kompetence je souhrnné označení pro znalost, dovednost nebo postoj, kterých chceme ve výchově svěřených dětí dosáhnout. Jinými slovy: kompetence znamená výchovný cíl. Kompetence používáme, abychom lépe pojmenovali, čeho chceme při výchově v oddílech dosáhnout.
Aby každý oddíl nemusel složitě vymýšlet, jak skautskou výchovu nastavit, vznikl soubor dvaceti čtyř kompetencí. Jsou členěny do 6 oblastí výchovného programu. Toto rozdělení kopíruje současné stezky a metodiky: Co umím a znám, Kdo jsem, Moje kamarádství, Můj domov, Svět okolo nás, Příroda kolem nás.
Projevy pro věkovou kategorii benjamínků najdete zde.
Hlavním výchovným nástrojem jsou u benjamínků programové listy. Jde o soubor více než 35 listů, které nabízí aktivity ze všech oblastí programu. Každý list se věnuje jednomu či více projevů kompetence skautské výchovy. Obsahem je vždy nabídka aktivit pro benjamínky, metodické poznámky a další inspirační zdroje k tématu. Některé listy obsahují i přílohy, které si mohou vedoucí vytisknout přímo pro benjamínky – například kartičky k aktivitě či šablony pro tvorbu.
Můžete se také přidat probíhajícího programu Rok s programem benjamínků . Získáte podporu při zapojení aktivit z listů v průběhu a aktuální metodické materiály.
Více o programových listech zde
Hlavní metodikou pro vedení benjamínků je PŘIPRAVOVANÁ publikace Benjamínci – První skautská dobrodružství. Na jednom místě najdete shrnuté základní údaje o začlenění benjamínků do systému skautské výchovy, informace o možnostech dětí ve věku benjamínků a na ně navázané výchovné tipy. Jsou zde načrtnuté možnosti programu, popis metodických materiálů a doporučení pro práci s nimi. Přečtete si zde také praktické tipy, které pro vás sepsali zkušení vedoucí benjamínků.
Metodiku si můžete JIŽ BRZY pročíst zde nebo koupit zde.
Více o metodice si přečtete zde
Metodické články vycházejí v časopise Skauting, pomocí vyhledávání a tagování lze najít i články věnující se věkové kategorii benjamínků. Benjamínkům se věnovalo dubnové číslo časopisu Skauting v roce 2024.
Časopis včetně metodiky pro vedoucí (Vychází 4x ročně. V časopise jsou příběhy Bena a Míny, kteří spolu se svou skupinou benjamínků zažívají v každém čísle nové dobrodružství.
Využijte databázi chystamprogram.skaut.cz a programy konkrétně pro věkovou kategorii benjamínků.
Karty BenJáMína je sto karet s připravenými aktivitami dovnitř i ven. Na přední straně je ilustrace, která má dětem přiblížit hru. Zadní strana obsahuje podrobný popis aktivit a piktogramy pro snadnější přípravu programu.
V PŘIPRAVOVANÉ metodice Benjamínci – První skautská dobrodružství najdete také kapitolu plnou inspirativních knih a dalších zdrojů pro program benjamínků. Seznam průběžně aktualizujeme o vaše tipy zde.
Sejdeme se na Pěšince je celostátní vzdělávací akce pro všechny, kteří se zabývají nebo chtějí zabývat benjamínky. Setkání se koná jednou za dva roky a trvá jeden víkend.
Další vzdělávací akce pro vedoucí (nejen) benjamínků jsou Poradní skála a příležitostně se téma objevuje i v některých ročnících dalších akcí, například na Elixíru.
Benjamínci nemají žádnou stezku, pěšinku či cestičku. U starších kategorií stezky slouží k podpoře uvědomění si vlastního osobního růstu. K osobnímu růstu u benjamínků slouží programové listy, které má v rukou vedoucí. Přímo v rukou benjamínků se napříč oddíly osvědčily různorodé formáty, nejen osobní sešit či leporelo. Často jsou spojeny s uchováním zážitků a vzpomínek ze společných aktivit. Některé oddíly využívají různé upomínkové sešity s lepením nálepek a obrázků, jiné nástěnky s fotkami.
Dříve k osobnímu růstu benjamínků sloužily Pracovní listy, na které volně navazovala Pěšinka pro benjamínky . Aktuální Programové listy pro benjamínky již nejsou spojeny s dalším nástrojem. Můžete tak zvolit nejlepší způsob právě pro váš oddíl ať už jde o nálepky, fotky, společný sešit/kroniku.
Odbor vlčat a světlušek (OVAS)
Odbor vlčat a světlušek se stará i o podporu benjamínků na ústřední úrovni. Můžete je sledovat na FB stránce Odboru vlčat a světlušek , nebo diskutovat ve veřejné skupině Vlčata, světlušky, žabičky a předškoláci .