K čemu vychováváme aneb kompetence skautské výchovy
Základní informace
- Kompetence je znalost, dovednost nebo postoj daného člověka. Kompetence skautské výchovy používáme v naší organizaci, abychom si ujasnili, co je ve výchově důležité. Pomáhají zpřesnit to, co je ve skautské výchovné metodě, principech a poslání. Můžeme si je představit jako 24 velkých cílů, kterých chceme dosáhnout.
- Kompetence skautské výchovy existují pro všechny věkové kategorie. Projevy (konkrétní cíle) jsou zatím rozepsané pro skauty a skautky a vlčata, světlušky a žabičky.
- V oddíle mi mohou pomoci, pokud si chci zkontrolovat, že v programu oddílu nic nechybí nebo zjistit, v čem mám vlastně skauty a skautky rozvíjet.
- Dále je můžu využít při práci se stezkou a ostatními nástroji. Například pokud si chci stezku upravit.
Dobrý oddíl pochopitelně může fungovat i bez toho, že by vědomě používal kompetence. Všestranně rozvíjet kluky a holky je možné například pomocí stezek a ostatních nástrojů. Je však dobré vědět, že kompetence skautské výchovy existují a k čemu nám jsou dobré.
Kompetence jsou členěny do 6 oblastí výchovného programu. Toto rozdělení už známe ze současných stezek a z metodik: Co umím a znám, Kdo jsem, Moje kamarádství, Můj domov, Svět okolo nás, Příroda kolem nás. Jak navazují tyto oblasti na skautskou výchovnou metodu, principy a poslání? Ukážeme si to na pěti kompetencích týkající se Přírody kolem nás.
Podoblast | Kompetence |
Pobyt v přírodě | Rád pobývá v přírodě a umí se v ní chovat. |
Vnímání přírody | Prožívá krásu a jedinečnost přírody, vnímá a poznává příběhy krajiny. |
Poznávání přírody | Učí se porozumět přírodě a krajině kolem sebe. |
Hodnota přírody | Uvědomuje si hodnotu přírody, rozvíjí a kultivuje svůj vztah k přírodě. |
Šetrné chování | Chová se šetrně a ví proč. |
Jedním z bodů skautské výchovné metody je Příroda. Pod tento bod spadá například: přespávání v přírodě, ochrana vzácných druhů a mnoho dalšího. Kompetence jsou konkrétnější a zároveň nám říkají, na co všechno bychom neměli zapomenout.
Kompetence odráží vývoj kluků a holek. Co je přesně třeba zvládat, v každé věkové kategorii, definují tzv. projevy.
Projevy zvládnutí kompetence u skautů a skautek navazují na projevy zvládnutí téhož u světlušek a vlčat.
K čemu můžu využít kompetence skautské výchovy v oddíle?
Konkrétní příklady toho, jak nám mohou kompetence pomoci při práci v oddíle.
Chcete si zkontrolovat, jestli ve vašem programu nechybí něco důležitého?
Pohledem na kompetence můžete zjistit, jestli je váš program opravdu všestranný.
Zkuste si to hned! Přečtěte si všech 24 kompetencí a vyberte tři, které rozvíjíte v oddíle přirozeně (na tradičních akcích, oblíbenými programy apod.). Poté najděte tři, které se ve vašem programu vyskytují méně.
Chcete zjistit, co mají kluci a holky zvládat?
Kompetence, přesněji jejich projevy, pro vás mohou být nápovědou.
Ukážeme si to na příkladu z oblasti krizových situací. Odpovědi najdete v podoblasti Buď připraven u kompetence Je připraven na různé situace včetně krizových. Projevy kompetence pro věk skautů a skautek jsou:
- Orientuje se podle mapy a dalších pomůcek v neznámém terénu.
- Zná zásady první pomoci a dokáže je v případě potřeby využít.
- Ví, jak si poradit v různých situacích včetně krizových. Jednodušší nečekané situace již zvládá řešit.
Podobně pomůžou i u vlčat a světlušek. Například zkontrolujete, že program tzv. "nevykrádáte". Tedy že tvoříte program přiměřený věku vlčat a světlušek a nevyužíváte takový, co by se hodil až pro skauty a skautky.
Jak souvisí kompetence se stezkami či ZVaSem?
Autoři a autorky výchovných nástrojů vycházejí z toho, co je obsaženo v kompetencích. Nejvíce jich najdeme právě ve stezkách – jde totiž o nástroj všeobecného rozvoje, který tedy zahrnuje kompetence ze všech oblastí. Kde se kompetence ve stezce nacházejí, nám může napovědět právě samotný název oblastí a podoblastí stezky. Ke každé podoblasti totiž přísluší právě jedna kompetence.
Příklad: Ve stezce v oblasti Co umím a znám najdeme podoblast Praktický život. Úkoly jsou vytvořeny tak, aby pomáhaly rozvíjet kompetenci „V běžném životě je samostatný a zvládne se postarat o sebe i ostatní“. která se v rámci Kompetencí skautské výchovy nachází také v podoblasti Praktický život.
Setkáme se s nimi ale i třeba ve ZVasu nebo v chystané příručce Svět vlčat a světlušek.
Jak mi kompetence pomohou se stezkou?
Když už víme, jak kompetence skautské výchovy souvisí se stezkami, můžeme se podívat na příklady, jak nám mohou pomoci v oddíle:
- Chci si trochu upravit úkol ze stezky, ale nechci minout nic důležitého. Nevyhovuje vám úkol ve stezce? Chcete si jej upravit a zároveň mít jistotu, že stále bude naplňovat cíle skautské výchovy? Mrkněte, k jaké kompetenci se váže! Použijte kompetenci jako tahák při úpravách.
- Chci si upravit velký kus stezky, třeba celou oblast nebo dokonce celou stezku. Nebo si dokonce vytvořit vlastní. I to je možné! Pomůžou vám kompetence. Pokud s nimi při tvorbě budete pracovat, ukáží vám, co by ve stezce mělo být.
Jak je to s vodáckými kompetencemi?
Pro vodácké oddíly platí ještě další 4 kompetence. Vodácké doplňky jsou sestaveny tak, aby děti daného věku získaly potřebné schopnosti a dovednosti k plnohodnotné vodácké činnosti oddílu. U vodáckého výcviku je potřeba si dát velký pozor na souslednost jednotlivých aktivit a na výuku od jednoduššího ke složitějšímu. U každé věkové kategorie se počítá s tím, že kluci a holky ovládají všechny dovednosti popsané v projevech předchozí věkové kategorie. Pomůckou nám může být souhrnná tabulka projevů všech věkových kategorií, kde bychom v žádném řádku neměli nic přeskočit, a to bez ohledu na věk.
Kde mohu získat další informace o kompetencích
O kompetencích jste si také mohli přečíst v časopisu Skauting:
Na tvorbě kompetencí se významně podíleli programové odbory Junáka: Odbor vlčat a světlušek, Skautský odbor, Roverský odbor, Odbor duchovní výchovy, Ekologický odbor, Skauti na Zemi a Skauting pro všechny.
Máte dotazy ohledně kompetencí? Napište na program@skaut.cz.