Družina
Skrze družinový systém skauting rozvíjí schopnost být platným a odpovědným členem společenství, skrze to, že každý člen má svou roli a úměrně věku a zkušenostem odpovědnost za směřování celku. Podstatnou roli ve výchovném působení hraje rádce, ne o mnoho starší vrstevník, který je ostatním kamarádem a je schopen je vést. Významnou podporou družinové výchovy je dobře fungující oddíl.
Co mi pomůže při vedení oddílu?
... benjamínky
Benjamínci jsou často rozděleni do krátkodobých skupin, kde se členové a vedoucí pravidelně střídají, aby se zajistilo, že všichni si budou moci vyzkoušet různé pozice. Benjamínci jsou podporováni k vytváření nových přátelství.
… světlušky a vlčata
Světlušky a vlčata jsou rozděleni do šestek. Učí se spolupráci a berou v potaz pocity ostatních. Ukazují smysl pro férovost při hrách i dalších aktivitách. Přečtěte si, jak takové uspořádání může vypadat , jak jej můžeme tvořit a co tím dětem můžeme přinést .
… skauty a skautky
Skauti a skautky jsou rozděleni do družin, ve kterých je jasně definovaná role rádců/rádkyň a podrádců/podrádkyň. Dokáží pracovat v týmu, mají dobré vztahové a komunikační dovednosti. Chápou důležitost respektu vůči druhým. Přečtěte si, jak takové uspořádání může vypadat, jak jej tvořit a co tím přineseme skautům a skautkám .
… rovery a rangers
Mladší roveři a rangers vytvářejí projektové skupiny, které jim umožňují dosáhnout svých cílů. Dokáží efektivně pracovat v týmu, jednat s ostatními a poradit si s výzvami. Mají dobrý základ vztahových dovedností a dokáží udržet smysluplné a respektující vztahy.
Starší roveři a rangers vytvářejí malé týmy, které dle potřeby dosahují svých cílů, dotahují aktivity do konce a řídí se svou zodpovědnosti.
S využitím The adventure begins , scouts of Australia
- Rozvíjím skrze skupinu/šestku/družinu schopnost být platným a odpovědným členem společenství?
- Dávám členům a členkám důvěru a předávám jim úměrně věku a schopnostech zodpovědnost?
- Mají členové a členky úměrně svému věku podíl na životě skupiny/šestky/družiny včetně rozhodování?
- Učí se všichni od sebe navzájem?
- Je skupina/šestka/družina velká tak, aby se všichni dobře znali a mohli prohlubovat kladné vztahy?
- Je rádce/rádkyně družiny ne o mnoho starší vrstevník, který je ostatním kamarádem/kamarádkou a je schopen/a vést?
- Funguje šestka/družina dlouhodobě a roste společnými prožitky a zkušenostmi?
- Je oddíl významnou podporou družinové výchovy?
S využitím programových tezí Náčelnictva
Pro věk benjamínků:
Pro věk světlušek a vlčat:
Pro věk skautů a skautek:
- Jaroslav Novák: Junácká družina (vyšla v letech 1946, 1968, naposled v roce 1997 pod názvem Skautská družina s doplněním o praktické rady od Miloše Zapletala - Zeta)
Text vznikl s využitím Stanov Junáka-českého skauta a Programových tezí náčelnictva . Dále za pomoci příručky Základní charakteristiky skautingu a příručky O skautské metodě od WOSM (2019) a “The adventure begins ” pomůcek od skautů z Austrálie.