Symbolický rámec
Pro děti je hra přirozená, vytváří si své světy, ve kterých se dostávají do jiné reality, mají možnost se ztotožnit s hrdiny či hrdinkami filmů i atraktivních počítačových her. Ve hrách se dostávají do skutečného lesa, nikoli do světa vytvořeného současnými programátory. Je dobré sledovat nové příběhy a hrdiny, se kterými se dnes děti rády identifikují, a nebát se je využít, pokud mají výchovný potenciál. Zároveň je dobré umět přinést a vhodně podat starý dobrý příběh, který je osvědčený, ale již pozapomenutý.
Se symbolickým rámcem je potřeba nakládat uvážlivě a uvědomovat si, že je to prostředek, nikoli cíl – neměl by zastínit podstatu a vedoucí tábora by neměli ztrácet veškeré síly přípravou rekvizit a kostýmů. V programu našich akcí by měl zbýt prostor na vzájemné sdílení, spontánní činnost, vnímání přírody, tábornickou praxi.
Co mi pomůže při práci v oddíle
… benjamínky
Tématem pro benjamínky jsou pohádky. Benjamínci využívají pohádky jako výchovné prostředí k objevování světa kolem nich. Představivost a tvořivost jsou v tomto procesu základními kameny.
… vlčata a světlušky
Smečky vlčat a roje světlušek jsou se symbolickým rámcem pevně spjaté. Vlčáctví je už od svého prapočátku svázáno s příběhem Knihy džunglí, kterou napsal Rudyard Kipling, a tak mohou vlčata prožívat veškerá dobrodružství Mauglího a jeho přátel. Světlušky mají svůj příběh O Lucince a kouzelné lucerně od Kateřiny Kováčové, žabičky a vodní vlčata využívají příběh Čolka a Žabky od Vladimíra Cvrčka. Příběhy doprovází také oficiální stezky.
Vlčata a světlušky mají větší nezávislost a jsou si více vědomi osobního rozvoje díky individuálním cestám, přiznané unikátnosti a respektu vůči druhým a díky větší příležitosti k reflexi.
… skauty a skautky
Skauti a skautky si kladou různé výzvy, díky nimž nejen zkouší nové, ale také posouvají své osobní hranice.
… rovery a rangers
Tématem této věkové kategorie je “široký rozhled”. Mladší roveři a rangers chtějí sledovat dopad své činnosti na širší společnost a nemohou se dočkat, až budou sami vytvářet své lepší zítřky.
Starší roveři a rangers zažívají netušená dobrodružství, vybírají svou vlastní cestu a objevují své místo ve světě. Svým vlastním tempem rozvíjejí svoji osobnost i charakter. K tomu jim pomáhá malé týmové prostředí, díky němuž se každý může rozvíjet individuálně.
Proberte jednu nebo více následujících otázek:
U oddílu mladších členů (benjamínci, vlčata a světlušky):
- S jakou pohádkou jste si v poslední době užili největší legraci?
- Co jste se v poslední době dozvěděli nebo objevili v Knize džunglí, příběhu O Lucince a kouzelné lucerně nebo Čolkovi a Žabce?
- Co se vám líbilo na našich nedávných dobrodružstvích ve skautu?
- Co je na skautech zvláštního nebo jedinečného?
- Jak váš oddíl/smečka slaví úspěchy a výhry?
Jak bychom mohli vylepšit naše ceremoniály?
...Vymyslete si vlastní otázky týkající se vašeho programu.
U oddílu starších členů (skaut a skautky, roveři a rangers):
- Co je na vašem oddílu jedinečného, co považujete za důležité pro to, aby byl takový, jaký je? Co je zvláštního na vašich ceremoniálech, udíleních ocenění a prezentacích? Proč jsou tyto jedinečné věci pro váš oddíl důležité?
- Jak je váš oddíl kreativní, co se týče přístupu ke skautingu a některým jeho tradicím, abyste je brali za své?
Jak zajišťujete, aby byl symbolický rámec vašeho oddílu a váš program inkluzivní a všichni vaši členové chápali jeho účel a historii?
… Vymyslete si vlastní otázky týkající se vašeho programu.
- Symbolický rámec podle 3.B. - metodika, ve které se dozvíte nejen jak a proč pracovat se symbolickým rámcem, ale také mnohé konkrétní nápady pro vedení oddílů
- Stezka a symbolický rámec vlčat a světlušek - metodika pro vedoucí vlčat, světlušek a žabiček
- Skautská beletrie např. romány Jaroslava Foglara, Ernesta T. Setona a další.
- brožury vydané nakladatelstvím Mravenec (etapové hry)
Zdroje: