Učení se zkušeností
Skautská výchovná metoda se opírá o vlastní aktivitu a činnost; vychází z přesvědčení, že člověk se nejlépe něco naučí tím, že to dělá; že znalosti, dovednosti (tvrdé i měkké) i postoje si osvojí nejlépe za pomoci vlastních prožitků a zkušeností a jejich reflexe.
Ze své podstaty má být skauting zábavný a aktuální. Učení se zkušeností odkazuje k osobnímu seberozvoji, který je výsledkem zkušenosti prožité na vlastní kůži, oproti pouhému teoretickému návodu. Skautská metoda je založena na učení pomocí zážitků z každodenního života s ohledem na konkrétní zájmy jednotlivce. Tyto příležitosti nejsou zaměřené jen na to, aby skauti uspěli, protože někdy právě chyby a neúspěch poskytnout lepší příležitost k učení se a rozvoji. Je to tudíž efektivní způsob, jak pomoci mladým lidem přirozeně se rozvíjet a uvědomovat si své silné a slabé stránky.
Učení se zkušeností je neustálý proces a je důležité, aby si skautky a skauti byli vědomi, že se to děje. Tento prvek metody umožňuje prožít kompletní programový cyklus – od plánování svých aktivit (ve spolupráci s dospělými), jejich provedení až po příležitost zhodnotit různé výstupy a zkušenosti, které tyto aktivity přinesly.
Učení se zkušeností je také prostředkem, jak zajistit, že jsou příležitosti k učení ve skautingu zábavné a odpovídající době. Podporuje to touhu mládeže prožít toho více a více se toho naučit. Již Baden-Powell si všímal toho, že „způsob vzdělávání ve skautingu vytváří v chlapci touhu učit se sám pro sebe“. V dnešním kontextu je samozřejmě záměrem povzbudit mladé lidi v zamyšlení nad jejich zkušenostmi a ve stavění na nich během cesty za vlastním sebevzděláváním.
Co mi pomůže při práci v oddíle
… benjamínky
Benjamínci rozvíjejí své nové dovednosti aktivní účastí při činnostech a výzvách, které probíhají ve vysoce podporujícím prostředí. Dospělí je povzbuzují, aby zkoušeli nové věci.
… vlčata a světlušky
Vlčata a světlušky už jsou vystavena většímu množství aktivit a příležitostí, učí se dělat chyby a riskovat.
… skauty a skautky
Skauti přebírají vůdčí roli v řízení sebe samých, svých aktivit a ve svém učení. Díky větším příležitostem k vedení přebírají více iniciativy a jsou více zodpovědní při podstupování rizik.
… rovery a rangers
Mladší roveři jsou hybateli svého vlastního učení a svého programu. Jsou povzbuzováni k tomu, aby se nebáli přijmout větší zodpovědnost a vystoupit ze své komfortní zóny.
Starší roveři rozvíjejí nové dovednosti pomocí naprosté odpovědnosti za svůj program a věkovou kategorii, rozvíjejí své schopnosti v oblasti řešení problémů, vymýšlení kreativních řešení a rozšiřování obzorů. Roveři mají větší příležitosti k učení a větší nezávislost. Dále průběžně revidují svou práci v souladu s postupem „naplánuj – udělej – vyhodnoť“.
Se členy oddílové rady reflektuj používání metody ve vašem programu, zjišťuj také, jak to mají ostatní členové a členky oddílu:
- Přečti formulaci metody pro vaši věkovou skupinu: viz výše u “Vědět kam vedu”
Proberte jednu nebo více následujících otázek:
U oddílu mladších členů (benjamínci, vlčata a světlušky):
- Jaké nové věci jste se naučili díky skautingu v poslední době? Jak jste se po tom cítili? Co byste mohli příště udělat jinak?
- Jak jste podporovali někoho jiného, aby se něco naučil „děláním‘?
- Jak se můžeme „učit zkušeností“?
- Co se dá dělat, když se něco pokazí?
- Jak ti ostatní pomohli naučit se nové dovednosti?
- Jak pomáhá postup „naplánuj – udělej – vyhodnoť” vašemu učení?
Co byste se chtěli ve skautu naučit dál?
… Vymyslete si vlastní otázky týkající se vašeho programu.
U oddílu starších členů (skaut a skautky, roveři a rangers):
- Jaké jsou příklady praktických příležitostí učení se, které byly zahrnuty do vašeho oddílového programu? Jak můžete zajistit, aby učení bylo vždy praktické a poutavé?
- Měli členové vašeho oddílu možnost zamyslet se nad vlastními zkušenostmi s tím, co se naučili? Jak se tyto zkušenosti liší od způsobu, jakým se můžete učit ve škole?
- Kdy věci nešly podle plánu? Jak byli mladší členové, kteří tyto aktivity vedou, podporováni, aby uspěli?
Jak váš oddíl poskytuje mladším členům nové zkušenosti a prostředí pro učení se?
… Vymyslete si vlastní otázky týkající se vašeho programu.
Články o Učení se zkušeností:
- Metodický tábor a jak na ně j - článek o tom, jak podpořit prvky skautské výchovné metody na táboře, včetně učení se zkušeností
- Den v táboře junáků - vyzkoušejte si udělat z táboření hlavní program
- Zapojte kluky a holky do příprav a chodu tábora: Jak zapojit děti do plánování tábora? a Pro vodu i chleba vyrazte s dětmi
Svobodná hra od Justiny a Petra Danišových
Video z Perplexu: Tomáš Řeháka-Špalek: Zamyšlení o hravosti ve skautingu
Video o efektu, když kluci a holky dostanou moc do svých rukou
Text vznikl s využitím Stanov Junáka-českého skauta a Programových tezí náčelnictva . Dále za pomoci příručky Základní charakteristiky skautingu a příručky O skautské metodě od WOSM (2019) a “The adventure begins ” pomůcek od skautů z Austrálie.