Následující text platí jak pro samostatnou vůdcovskou zkoušku (dále VZ), tak pro vůdcovský kurz (dále VK). Pokud pořádáte vůdcovský lesní kurz (dále VLK), je pro vás relevantní i bod „Lesní akce“, který je bodu "Vůdcovský kurz a zkouška" nadřazen (jsou-li pokyny v tomto a druhém bodu rozdílné, platí pokyny z bodu o lesních akcích).
Vstupní podmínky pro uchazeče
Věk alespoň 18 let (před dnem zakončení zkoušky),
Souhlas vedoucího střediska a vyjádření vůdce výchovné jednotky (oddílu), kde je uchazeč registrován,
Vyjádření lékaře o zdravotní způsobilosti pro práci s dětmi (ne starší než 24 měsíců) – nejde-li o pedagogického pracovníka, což je nutné doložit (nejlépe platnou pracovní smlouvou),
Čestné prohlášení o bezúhonnosti (čistý trestní rejstřík),
Absolvování čekatelské zkoušky*,
praxe 1 rok ve vedení oddílu nebo střediska po složení čekatelské zkoušky (potvrzuje vedoucí střediska, v ojedinělých případech může být udělena výjimka)*.
*U kterékoliv zkušební komise VZ mohou (v souladu s čl. 83 ŘVČČJ
) skládat VZ i uchazeči bez předtím získané ČZ, pokud dovršili nejméně 21 let věku a u nichž lze na základě dosavadního výchovného působení v organizaci předpokládat úspěšné naplnění cílů a požadavků vůdcovské zkoušky (viz čl. 79 ŘVČČJ
) i úspěšné samostatné působení ve funkci vedoucího oddílu. V takovém případě se na uchazeče o VZ neuplatní požadavky související s čekatelskou zkouškou (čl. 82 písm. e) a f) ŘVČČJ
) a zkušební komise ověřuje pouze kritéria vůdcovské zkoušky (VRJ určila, že pro získání VZ není nutné navíc ověřovat žádná další vybraná kritéria z čekatelské zkoušky).
Akce si může stanovit i další vstupní podmínky nad rámec těch výše uvedených. Z výše uvedených vstupních podmínek může udělit výjimku (není-li napsáno jinak) pouze zpravodaj VRJ pro vzdělávání po odůvodněné žádosti na emailu vzdelavani@skaut.cz
.
Obsah VZ
Obsah VZ (a tedy do velké míry i obsah V(L)K) tvoří vybraná kritéria, jež odpovídají úrovni vedoucího oddílu uvedené ve Skautském kompetenčním modelu (viz příloha Řádu pro vzdělávání činovnic a činovníků ) a která jsou předpokladem pro výchovu mládeže a samostatné a úspěšné vedení oddílu v duchu skautských ideálů. Jde o ověření znalostí a dovedností v oblastech jako je skautská metodika, myšlenkové základy a historie skautingu, pedagogika, psychologie, právo atd., ale také o ověření osobnostních předpokladů uchazeče.
Přesný obsah VZ (kompetenční profil vedoucího oddílu) najdete v příloze č. 2 Směrnice k obsahu vybraných činovnických kvalifikací .
Pro práci s obsahem kvalifikace VZ nabízíme také odkaz na google tabulku.
Do velké míry „zpracovaný obsah VZ“ najdete i v dostupných příručkách
.
Absolventská podmínka pro uchazeče
Pro získání VZ (nikoliv pro přihlášení k VZ) je nutné absolvovat 40 hodinový kurz Zdravotníka zotavovacích akcí (ZZA) – skautský nebo jakýkoliv jiný, ale v tom případě akreditovaný státem – přičemž automaticky splňují tuto podmínku ti, kteří jsou dle zákona zdravotnickými pracovníky se způsobilostí k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře, všeobecné sestry, porodní asistentky, zdravotnického záchranáře nebo zdravotnického asistenta, případně jsou studenty oboru všeobecného lékařství nebo zubního lékařství po úspěšném ukončení třetího ročníku. Tuto skutečnost musí uchazeč zkušební komisi přiměřeným způsobem doložit (v osobním skautISovém profilu uchazeče se neeviduje, respektive eviduje se pouze lékařský titul, který však není verifikován). Zkušební komise následně podklady archivuje a zapíše splnění podmínky do sloupce „Poznámka“ u příslušného účastníka ve skautISové hlášence akce na záložce „Účastníci“. Uchazeč nemusí mít platné Oprávnění k výkonu funkce zdravotníka (stačí, že někdy v minulosti kurz ZZA absolvoval).
Projekt a závěrečná zpráva
Akce obsahující VZ (i VZ samostatně pořádaná) je povinna odevzdat ke schválení projekt - nejde-li o „stálou vzdělávací akci“ (viz stejnojmenná kapitola Směrnice ke vzdělávacím akcím ).
Projekt se odevzdává v rámci skautISové hlášenky minimálně 1 měsíc před zahájením akce (doporučujeme to udělat dříve), v případě nové akce nejpozději 3 měsíce před zahájením akce.
Obsah projektu má odpovídat doporučené osnově relevantního typu vzdělávací akce. Pro inspiraci je k dispozici i vzorový projekt . V případě potřeby je možná konzultace na emailu vzdelavani@skaut.cz
.
Závěrečná zpráva se odevzdává do skautISové hlášenky nejpozději do 3 měsíců od skončení celé akce – ideálním formátem je graficky jasně oddělené vyhodnocování a komentáře v rámci původního projektu. Stálá vzdělávací akce podává prostřednictvím skautISové hlášenky stručnou závěrečnou zprávu, v rámci níž zhodnotí odchylky od podaného tříletého projektu.
Tým a zkušební komise
Pro pořádání VK není stanoven minimální počet členů instruktorského týmu, v týmu však musí být zastoupen alespoň jeden lektor s instruktorskou kvalifikací (dále IK).
Tým akce se může (ale nemusí) se zkušební komisí VZ zcela překrývat – ověřování kvalifikace může být o to jednodušší, plynulejší a vzdělávací proces ucelený. Při rozdílném složení týmu a zkušební komise je důležité, aby spolu obě skupiny komunikovaly a jejich vztah byl srozumitelný účastníkům.
VZ jako takovou ověřuje zkušební komise, která má svého předsedu (držitele IK s platným oprávněním předsedy zkušební komise VZ – viz dále) a min. 5 dalších členů s odbornou činovnickou kvalifikací (dále OČK) nebo zvláštním oprávněním pro zkoušení u VZ pro nečleny (viz dále). Přitom musí být v komisi zastoupena všechna tato OČK:
OČK hospodaření,
OČK metodika,
OČK myšlenkové základy a historie skautingu,
OČK organizace,
OČK pedagogika,
OČK právo,
OČK psychologie,
OČK táboření a bezpečnost,
OČK vedení oddílu.
Zkušební komise se nahlašuje prostřednictvím skautISové hlášenky min. 1 měsíc před zahájením zkoušek (ověřování), ale doporučujeme to udělat dříve. Schválená zkušební komise VZ je oprávněna zkoušet i ČZ (do hlášenky stačí zadat a nahlásit stejnou zkušební komisi coby komisi čekatelských zkoušek).
Žádost o zvláštní oprávnění pro zkoušení u VZ pro nečleny
Toto oprávnění vydává nečlenům zpravodaj VRJ pro vzdělávání na základě žádosti splňující podmínky dané Směrnicí k oprávnění vzdělavatelů ke zkoušení .
Žadatel doručí zdůvodněnou emailovou žádost na vzdelavani@skaut.cz
alespoň 2 měsíce před zahájením zkoušek (ověřování). Zpravodaj rozhodne o (ne)udělení do 1 měsíce od obdržení kompletní žádosti a udělené oprávnění je vystaveno jak fyzicky (bude zasláno poštou na uvedenou korespondenční adresu), tak je zaneseno i do žadatelova skautISového profilu. Oprávnění je platné maximálně 4 roky.
Žádost o oprávnění předsedy zkušební komise VZ
O oprávnění pro předsedu zkušební komise VZ se žádá zpravodaj VRJ pro vzdělávání prostřednictvím projektu akce nebo emailovou žádostí na vzdelavani@skaut.cz
, a to alespoň 2 měsíce před začátkem zkoušky (ověřování).
Žadatel musí splňovat tyto podmínky (v případě, že už mu bylo oprávnění v minulosti uděleno, tak pouze podmínku číslo 3):
Držitel IK (dokládá se záznamem o kvalifikaci ve skautISu);
Splňuje alespoň jednu z těchto podmínek:
a) má civilní pedagogickou praxi nebo vzdělání (dokládá se v rámci žádosti),
b) má praxi jako člen zkušební komise VZ po dobu nejméně 3 let (konkrétní údaje se uvádí v žádosti),
c) k žádosti přiloží alespoň dvě doporučení, a to z možností: domovské středisko, domovský okres nebo kraje, výkonná rada, vůdce absolvované lesní školy (případně instruktorské nebo instruktorské lesní školy);
Žadatel dále předloží projekt, který obsahuje představu o organizaci a průběhu VZ pod jeho vedením a jenž bude zpravodajem VRJ pro vzdělávání schválen (vzor tohoto projektu z logiky věci neexistuje).
Zpravodaj rozhodne o (ne)udělení do 1 měsíce od obdržení kompletní žádosti a udělené oprávnění je vystaveno jak fyzicky (bude zasláno poštou na uvedenou korespondenční adresu), tak je zaneseno i do žadatelova skautISového profilu. Oprávnění je platné do konce kalendářního roku, ve kterém bylo vydáno, a dále celé tři následující kalendářní roky.
Fungování zkušební komise
Zkušební komise může uspořádat a rozčlenit obsah VZ podle svého uvážení a potřeby. Pro získání kvalifikace je nutné, aby ověřila minimálně všechna povinně ověřovaná kritéria (ta jsou v obsahu VZ označena). Rozhodne-li se ověřovat i další kritéria nad rámec povinných a podmínit jimi udělení VZ, musí jejich seznam přiložit do projektu akce a vhodným způsobem je předem zpřístupnit i pro zájemce o přihlášení na VZ (nikoliv až pro přijaté uchazeče).
Uchazeči s civilní nebo skautskou kvalifikací, která je předmětem vůdcovské zkoušky, tuto příslušnou část zkoušky nevykonávají. Civilní kvalifikací se rozumí zejména dosažené vzdělání nebo profesní praxe. Skautskou kvalifikací se rozumí například OČK. Podmínky uznání civilní či skautské kvalifikace stanoví předseda komise ve shodě se zkoušejícím, a to s ohledem na ustanovení ve Směrnici k uznávání kvalifikací .
Každá část zkoušky může být ověřována jinou formou (za formu ověřování se považuje rovněž sledování aktivit uchazeče v průběhu příslušné vzdělávací akce), přičemž během celé VZ musí být použity nejméně dvě různé formy, z toho alespoň jedna ústní.
Předseda zkušební komise rozhodne, který člen zkušební komise bude ověřovat jaký projev kompetencí a se zkoušejícími se dohodne, jakým způsobem to bude realizováno. Každé kritérium přitom může být v rámci VZ ověřováno pouze osobou, která je k tomu přiměřeně kvalifikovaná (a to i v případech, kdy se nejedná o povinně ověřované kritérium) - rozhodnutí tohoto člena zkušební komise o (ne)způsobilosti uchazeče v daném kritériu je konečné a nemůže být změněno jinou osobou, tedy ani předsedou zkušební komise, pořadatelem zkoušek či jiným orgánem. Zkoušející rovněž sdělí uchazeči, do jaké míry požadavkům zkoušky (ne)vyhověl.
Pokud uchazeč jakoukoliv část VZ nesloží, může ji opakovat do 18 měsíců od zahájení celé zkoušky (ověřování VZ). Komise je povinna umožnit každému uchazeči vykonat alespoň jeden opravný pokus v každé části VZ, ve které neprospěl.
Výjimečně může být celkové hodnocení vůdcovské zkoušky „Neprospěl“ i v případě, že účastník splní všechny části zkoušky. Takové hodnocení může zkušební komise udělit, pokud účastník i přes splnění dílčích požadavků není v danou chvíli způsobilý vykonávat funkci, ke které ho daná kvalifikace opravňuje (například nesplňuje tzv. nezbytné projevy kompetencí - viz kompetenční profil vůdce ). Na hodnocení se musí shodnout většina členů komise, která své rozhodnutí uchazeči zdůvodní. Za této situace komise opakování zkoušky zajišťovat nemusí a je to čistě na jejím uvážení, respektive na rozhodnutí předsedy zkušební komise. Doporučujeme celý proces popsat (bez uvedení jména účastníka) i do závěrečné zprávy.
Řádně ustavená komise pro VZ je oprávněna zkoušet i ČZ s tím, že obor „Zdravověda a bezpečnost“ zkouší člen zkušební komise s OČK táboření a bezpečnost nebo OČK zdravověda (alespoň nižšího stupně).
Vůdcovské dekrety, odznaky a kvalifikace
Vůdcovské dekrety pro uchazeče vystavuje ústředí, podepisuje je náčelník s náčelní, zpravodaj VRJ pro vzdělávání a předseda dané zkušební komise (kterému jsou – ostatními podepsané – zaslány poštou na korespondenční adresu). Dekrety úspěšným uchazečům zpravidla předává předseda zkušební komise či vůdce vzdělávací akce. Členovi Junáka – českého skauta se dekret vydává pouze v případě, že má složený skautský slib. V ostatních případech komise sama vystavuje zvláštní potvrzení o absolvování vůdcovské zkoušky ve formátu, který uzná za vhodný, ale který nebude s vůdcovským dekretem zaměnitelný. Úspěšný uchazeč má také právo na vůdcovský odznak.
Žádost o vystavení vůdcovských dekretů se podává prostřednictvím skautISové hlášenky (preferujeme jednu žádost o všechny dekrety). To je možné udělat před zkouškami (faktickým získáním kvalifikace účastníka) i po nich, akce však musí vzít na vědomí lhůtu nutnou k vyřízení žádosti (1-2 měsíce). Pokud je o dekrety zažádáno dopředu, je na ně nutné ručně doplnit datum vydání (získání VZ). Dekrety jsou standardně zasílány poštou na korespondenční adresu tajemníka akce (je-li zadán - pokud není, tak na korespondenční adresu vedoucího akce). Jiné řešení (například předání v Kanceláři ústředí v Praze na Senovážnén náměstí) je možné domluvit svedoucí pro administrativu a organizaci Janou Hrnčířovou – Jančou (jana.hrncirova@skaut.cz
).
Nejpozději do 1 měsíce od ukončení zkoušek (ale nejlépe obratem) je také nutné ve skautISové hlášence označit všechny vydané dekrety (a poté to dělat průběžně podle případných opravných zkoušek). Tím je úspěšným uchazečům automaticky zaevidována získaná VZ. Nevydané dekrety akce po uplynutí 18měsíční lhůty skartuje.