Program osobního růstu
A co si pod tím představit?
Pestrý: Kluci a holky mají širokou paletu příležitostí k učení se, dostatek odpovídajících podnětů a inspiračních zdrojů.
Přitažlivý: Skautský program je tvořen tak, aby pro kluky a holky byl zajímavý a přitažlivý. Kluci a holky jsou podporováni v osobním rozvoji dle jejich současných zájmů. .
Všestranný: Program osobního růstu by měl nabízet různorodé příležitosti pro rozvoj. Důležitou součástí je také posilování schopnosti čelit různorodým náročným situacím.
Individuální: Skautský program respektuje, že každý má různé potřeby a startovní čáru jinde. Kluci a holky se posouvají ve svém rozvoji svým vlastním tempem a způsobem. Cíle odpovídají jejich potřebám a věkové kategorii. Oceňován je dosažený pokrok místo absolutního výsledku. Osobní růst probíhá postupně, od základních dovedností k pokročilým.
Vnitřní motivace: Osobní posun je autonomní, vedený dospělými, kteří delegují pravomoci, povzbuzují a podporují mladé lidi k přiměřenému nastavování vlastních výzev, procvičování svobody volby a zapojování se do sebereflexe. Mladý člověk usiluje o mistrovství v oblastech, které si sám vybral.
Co mi pomůže při práci v oddíle
...benjamínky
Benjamínkům vytváříme různorodé příležitosti. Zahrnujeme zkoumání a objevování světa, tvoření, pobyt v přírodě, pohyb, učíme je hezkým vztahům, … Viz pěšinka benjamínků
...vlčata, světlušky a žabičky
U vlčat a světlušek se stále zaměřujeme na všestranný program, už ale můžeme využít jejich zájmů, i když ne vždy jsou dlouhodobé. Postupně vytváříme příležitosti, aby se mohli sami rozhodnout, co se naučí, v čem se zlepší. Například výběr vlčka/světýlka, výběrové úkoly ve stezce apod. Dbáme na postupnost rozvoje, začínáme tím nejjednodušším a pak teprve rozšiřujeme. Vodítkem jsou kompetence skautské výchovy a především stezka/cestička.
...skauty a skautky
Skauti si už zvládnout určit vlastní cíle, na jejichž základě potom utváří svůj program. Například vybrat odborku k plnění, stanovit si úkoly modrého života. V oddíle si dáváme pozor na to, aby program byl rozmanitý. Rozmanitost můžou podpořit odborky, rozšíření skautské stezky, ale i prostor pro realizaci programu přímo skauty a skautkami. Hlavním nástrojem programu osobního růstu jsou stezky a odborky.
...rovery a rangers
Mladší roveři a rangers si určují své vlastní cíle a zájmy. Obsah programu si řídí roveři sami a měl by zahrnovat zájmy a brát ohledy na potřeby všech členů oddílu. Vedoucí, průvodci, patroni, .. pomáhají rozšiřovat paletu možností a podporují skupinu i jednotlivce tam, kde je potřeba. Například patronují odborku, konzultují cíle, doporučují zdroje inspirace a další.
Starší roveři a rangers jsou zcela zodpovědní za své aktivity a svůj vlastní rozvoj. Jsou jim poskytovány různé příležitosti k rozvoji v podobě kurzů, časopisů, ale i plnění odborek, vlastních výzev apod.
Všichni
- Je váš program opravdu všestranný? Zahrnuje například všechny oblasti skautské výchovy (pěšinky, stezky, kompetence)?
- Mají kluci a holky vnitřní motivaci se dále rozvíjet? Například se ze svého rozhodnutí učí novým dovednostem, vyhledávají informace k tématu či místu co je zajímá, …
- Mají kluci a holky k dispozici přiměřené cíle, kterých se snaží dosáhnout? Například splnění stezky, odborky, realizace roverského projektu.
- Mají všichni v oddíle příležitost naučit se něco nového? Mají všichni příležitost dosáhnout úspěchu?
- Baví kluky a holky program oddílu? Je pro ně přitažlivý a zajímavý?
Benjamínci, vlčata a světlušky
- Je program ve vašem oddíle opravdu postupný? Začínáte od základů dané dovednosti? Například vaření, sportovní aktivity …
Skauti a skautky, roveři a rangers
- Dáváte příležitosti, kdy si kluci a holky sami určují své cíle? Například osobní rozšíření stezky, vlastní výzvy, ...
- Je v programu oddílu prostor, aby kluci a holky rozvíjeli své zájmy a koníčky? Například plní odborky, připraví si program o koníčku pro ostatní, …
Všichni:
- Články k výchovným nástrojům - hlavní pomůcka při naplňování tohoto prvku
Benjamínci:
Vlčata a světlušky:
Skauti a skautky:
Roveři a rangers:
Roverská metodika - kapitola program osobního růstu
Metodika Od Exzodu ke Svojsíkovu závodu pomůže s přípravou závodů
Text vznikl s využitím Stanov Junáka-českého skauta a Programových tezí náčelnictva . Dále za pomoci příručky Základní charakteristiky skautingu a příručky O skautské metodě od WOSM (2019) a “The adventure begins ” pomůcek od skautů z Austrálie.