Změny ve skautském vzdělávání od 1. 7. 2024
V návaznosti na kapacity skautského vzdělávání a projekt Změny koncepce skautského vzdělávání schválilo náčelnictvo na svém zasedání v únoru 2024 novelu řádu pro vzdělávání (viz zde ).
Novela řádu bude účinná od 1. 7. 2024 (s přechodným obdobím - tzn., že vzdělávací akce započaté podle aktuálního znění řádu pro vzdělávání, budou moci proběhnout beze změn).
Novelou se zabýval i stream, který jsme uspořádali 11. března 2024, a jehož záznam si můžete pustit zde .
Pro vaši snadnější orientaci jsme připravili detailnější popis změn v novele řádu, který najdete níže a popis nejvýznamějších změn ve směrnicích ke skautskému vzdělávání, který najdete zde .
Upozorňujeme, že tento popis nemá nahrazovat čtení řádu (zejména těch částí, které popisují jednotlivé kvalifikační stupně a formáty vzdělávacích akcí, ale i dalších - dle toho, co je pro vás relevantní) ani směrnic.
Jestliže by pro vás některá ze změn znamenala zásadní komplikaci, se kterou byste potřebovali pomoci, napište nám email na vzdelavani@skaut.cz - budeme se snažit hledat cesty, jak situaci řešit. Obzvláště se to týká nových či teprve plánovaných kurzů.
Na email vzdelavani@skaut.cz pište také v případě jakýchkoliv dotazů.
Změny v Novele řádu pro vzdělávání:
- V návaznosti na změnu organizačního řádu byl upraven popis, k čemu opravňuje čekatelská zkouška
- Byl zaveden nový typ vzdělávací akce “Kurz první pomoci” coby alternativa k absolventské podmínce vůdcovské zkoušky, totiž kurzu zdravotníka zotavovacích akcí (kurz zdravotník zotavovacích akcí je i nadále podmínkou pro výkon funkce táborového zdravotníka)
- Vznikl nový formát vzdělávací akce “Kurz instruktorských kompetencí (KIK)”, na němž lze získat instruktorskou kvalifikaci
- Kvalifikace “Zkouška vodáckého minima” byla přejmenována na “Zkoušku vodní turistiky” a byly upraveny požadavky na uchazeče o kvalifikace pro vodáckou činnost
- Kvalifikace “OČK zdravověda” byla zrušena a nahrazena kvalifikací “OČK první pomoc”
- Byly zrušeny kvalifikace “Organizační zkouška” a “Hospodářská zkouška”
- Byly provedeny dílčí změny u popisu, kdo je členem instruktorského sboru lesních kurzů a škol
Nově řád v části věnující se vzdělávacím akcím stanovuje pravidla pořádání pro:
- čekatelské kurzy,
- vůdcovské kurzy,
- kurzy střediskového minima,
- samostatné kvalifikační zkoušky.
- Předseda zkušební komise bude jmenován na základě projektu vzdělávací akce (již není potřeba vytvářet samostatný projekt vůdcovské zkoušky)
- Byly upraveny kvalifikační podmínky pro členy zkušebních komisí čekatelské a vůdcovské zkoušky
- Zvláštní oprávnění pro ověřování kvalifikačních stupňů je nově určeno i pro členy Junáka - české skauta
- Podmínky pro získávání čekatelské zkoušky a vůdcovské zkoušky byly rozlišeny pro účastníky kurzů a pro účastníky samostatných kvalifikačních zkoušek
- Byly upraveny podmínky pro možnost získat vůdcovskou zkoušku bez předchozího získání čekatelské zkoušky
- Už není možné, aby vzdělávací akce podmiňovala získání kvalifikace ověřením vlastních kompetencí nad rámec Skautského kompetenčního modelu - rozšířené kompetence však mohou podmiňovat absolvenci dané vzdělávací akce. Skautský kompetenční model byl částečně upraven (zejména formulačně)
- Předseda zkušební komise může požádat organizační jednotku o bližší vyjádření k uchazečovy osobnosti
- Již není nutné evidovat a archivovat výsledky dílčích částí kvalifikační zkoušky
- Absolventský list mohou nově obdržet absolventi všech kurzovních formátů (nejen lesních). To se týká i nečlenů Junáka - českého skauta
- V případě účasti nečlenů Junáka - českého skauta na vzdělávací akci zanikla povinnost jmenovitě je uvádět v závěrečné zprávě (pouze se předpoklad jejich účasti uvede v projektu akce). Nečleni mohou získat kvalifikační dekret
- Do řádu byla zavedena možnost experimentálních a pilotních typů a formátů vzdělávacích akcí
- Byl upraven způsob podávání námitek a odporu vůči rozhodnutím v oblasti skautského vzdělávání
- Pro lepší srozumitelnost bylo změněno uspořádání jednotlivých částí řádu a na celé řadě míst docházelo k zpřesňování významů a jazykovým korekcím